10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej (druki nr 897 i 901).

Poseł Jerzy Meysztowicz:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Jestem wzruszony troską pana przewodniczącego Suskiego, który dba o proces legislacyjny. Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że rozporządzenie, które uruchomiło tę całą procedurę, zostało wydane 20 listopada 2024 r., w związku z tym niecały miesiąc już zajmujemy się tą ustawą. Chciałbym też zwrócić uwagę, że przez ostatnie 8 lat wyście nie wprowadzali rozwiązań, które byłyby spójne z prawem Unii Europejskiej, i z tego tytułu płaciliśmy milionowe kary. Dobrze, żeby pan poseł także o tym pamiętał.

    Proszę państwa, mam przyjemność przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska wobec rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej, druk nr 897.

    Celem projektowanej ustawy jest uwzględnienie w krajowym porządku prawnym wejścia w życie z dniem 20 listopada 2024 r., o czym przed chwilą powiedziałem, rozporządzenia wykonawczego Unii Europejskiej, które tak na dobrą sprawę zmienia bardzo stare rozporządzenie, które było wydane, kiedy jeszcze funkcjonowało EWG - rozporządzenie z 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Nowe rozporządzenie będzie obowiązywać we wszystkich krajach Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 r., stąd szybkie procedowanie nad tą ustawą.

    Akt ten wprowadza m.in. zmianę kodu CN dla czystego oleju napędowego, aby uzyskał on inny kod niż pozostałe oleje napędowe. Chodzi o to, że wprowadzono coraz więcej możliwości produkcji biopaliwa, w związku z tym dobrze by było, żeby to rozdzielić, jeśli chodzi o kody w tym sektorze. Regulacje te bez odpowiednich zmian od 1 stycznia byłyby niespójnie z powołanym rozporządzeniem wykonawczym. Projektowana zmiana wprowadza również przepisy, które stanowią reguły przejściowe dla przyszłych zmian w kodach CN, co ułatwi ich wdrażanie do porządku krajowego.

    Przedstawiona ustawa zmienia zapisy w pięciu aktach prawnych, zaproponowano nadanie im innego brzmienia. Są to: ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawa - Prawo ochrony środowiska, ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawa o efektywności energetycznej.

    Zaproponowana regulacja zapewni utrzymanie porządku prawnego i stabilności koncesjonowania oraz obowiązku wpisu do rejestru podmiotów przywożących w przypadku zmiany nomenklatury scalonej przy jednoczesnym braku nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji. Upoważnienie ustawowe przesądza, że surowce oraz produkty naftowe są oznaczone symbolami, kodami CN, wynikającymi z obowiązującej klasyfikacji nomenklatury scalonej. Mamy nadzieję, że uda się zakończyć cały proces legislacyjny, aby ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., gdyż ten termin będzie spójną datą, do której stosuje się powołanie rozporządzenia wykonawczego Unii Europejskiej.

    Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska składa poprawkę dotyczącą wykreślenia art. 5 z projektu, który został wczoraj przyjęty przez komisję, ze względu na to, że nie chcemy, żeby zapis tego artykułu budził pewne kontrowersje i podejrzenie niespójności z tymi aktami prawnymi, które zostały wydane przez Unię Europejską. Dla uniknięcia pewnych wątpliwości rzeczywiście wycofujemy art. 5 z projektu tej ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia