10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej (druki nr 897 i 901).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Przemysłu Wojciech Wrochna:
Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Dosyć krótko pozwolę sobie odpowiedzieć na te pytania. Ułożyłem sobie to w takie cztery bloki, dlatego że pytania się powtarzały.
Blok pierwszy dotyczy charakteru tej regulacji. Potwierdzam, że regulacja ta ma tylko i wyłącznie charakter techniczny, jej celem jest dostosowanie prawa polskiego do wymogów rozporządzenia unijnego, które zmienia kody CN dla oleju napędowego. Potrzeba zmiany tych ustaw wynika z modelu prawnego, jaki mamy przyjęty dla regulacji właśnie kodów CN dla oleju napędowego. W związku z tym, że mamy to uregulowane bezpośrednio w ustawach czy też w rozporządzeniach, które ministerstwo przygotowało niezależnie w celu doprowadzenia do tego, żeby nie było rozbieżności, i zachowania spójności pomiędzy systemem unijnym a prawem krajowym, potrzebna jest ta regulacja, więc ma ona tylko i wyłącznie charakter techniczny. Regulacja powoduje rozbicie jednego kodu CN dla oleju napędowego na dwa niezależne i nic poza tym nie wprowadza w zakresie regulacji dotyczących oleju napędowego.
Kolejna, druga, bardzo istotna kwestia, która się tutaj pojawiała, to mianowicie kwestia wprowadzenia nowych opłat, nowych podatków. Szanowni państwo, ustawa ta ma charakter techniczny i nie wprowadza żadnego nowego podatku, żadnej nowej opłaty. Nie ma takiego celu ani obecnie, ani na przyszłość, regulacja unijna tego nie dotyczy. Wprowadzamy wyłącznie techniczną regulację, która nie będzie miała wpływu ani na wysokość podatków, ani na obciążenia przedsiębiorców. Oni tylko i wyłącznie mają w trakcie sprawozdawania dostosować kody do nowej nomenklatury.
Kwestia szybkiego procedowania pojawiła jako kolejna uwaga, kolejne pytanie. W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przedmiotowe rozporządzenie zostało opublikowane na przełomie października i listopada tego roku, czyli kilka tygodni temu. W międzyczasie w ciągu miesiąca Ministerstwo Przemysłu przeanalizowało szereg aktów prawnych pod kątem potrzebnych zmian legislacyjnych, w wyniku czego zostały przygotowane przepisy nowelizacyjne w stosunku do sześciu ustaw i czterech rozporządzeń. Przedmiotowo: nie wprowadzamy czterech artykułów w jednej ustawie, tylko nowelizujemy sześć ustaw i cztery rozporządzenia. Praca, która miała miejsce, była poświęcona dokładnie temu. Więc tak naprawdę ten termin procedowania wynika z bardzo późnego opublikowania tego rozporządzenia przez Unię Europejską i modelu technicznego tej regulacji, który mamy przyjęty w Polsce. Być może na przyszłość warto pomyśleć o lepszym uregulowaniu tego systemowo w polskich ustawach, tak żeby zmiany wprowadzane przez Unię Europejską na ostatnią chwilę nie powodowały potrzeby pilnych dostosowań regulacji na poziomie krajowym, ale to jest osobna kwestia, o której będziemy myśleć i którą, mamy nadzieję, będziemy w stanie sprawnie przedstawić.
Chciałbym się jeszcze odnieść do argumentów dotyczących ewentualnych propozycji zmian w ustawie, pomimo jej stosunkowo niewielkiego zakresu, które miały miejsce wczoraj na posiedzeniu komisji sejmowej, a także tych, które pojawiły się dzisiaj tutaj, w Sejmie w postaci poprawki zaproponowanej przez klub Koalicji Obywatelskiej. Zarówno ta wczorajsza poprawka, jak i ta dzisiejsza, która jest tylko i wyłącznie dostosowaniem tak naprawdę modelu regulacji do przyjętego wczoraj w komisji sejmowej, mają za zadanie uniknięcie jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych, które mogłyby się ewentualnie pojawić. Tak naprawdę są to tylko i wyłącznie również techniczne regulacje, wprowadzane po to, żeby takich wątpliwości uniknąć, bo celem prawidłowej regulacji powinno być unikanie jakichkolwiek ryzyk odnoszących się do interpretacji w porządku prawnym, a ta regulacja będzie w dużej mierze stosowana przez przedsiębiorców i organy. Tak więc tak naprawdę to jest jedyny cel tych poprawek. Rząd tę zgłoszoną poprawkę również popiera, dlatego że zapewnia ona spójność tej regulacji.
Na koniec raz jeszcze chciałbym podkreślić, bo to się tutaj kilkakrotnie pojawiało, i chciałbym po raz kolejny zapewnić, że ta regulacja nie ma na celu ani teraz, ani w przyszłości wprowadzania jakichkolwiek nowych podatków. Wysokość opłat, które dzisiaj funkcjonują, pozostaje na niezmiennym poziomie i nie będzie zwiększana. Regulacja ma charakter tylko i wyłącznie techniczny i nie wprowadza oraz nie wprowadzi nowych dodatkowych obciążeń ani dla przedsiębiorców, ani dla administracji państwowej. To tyle z mojej strony. Dziękuję państwu bardzo za zabranie głosu i mam nadzieję na sprawne dalsze procedowanie nad ustawą. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia