10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)

2. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (druki nr 810 i 877).

Poseł Piotr Kandyba:

    Szanowny Panie Marszałku! Szanowny Ministrze! Szanowni Państwo! Projekt nowelizacji ustawy - Prawo lotnicze wprowadza szereg zmian mających na celu wdrożenie przepisów unijnych dotyczących bezzałogowych statków powietrznych.

    Główne zmiany obejmują, po pierwsze, zmiany w klasyfikacji operacji bezzałogowych statków powietrznych. Nowelizacja wprowadza podział operacji na trzy kategorie: otwartą, szczegółową i certyfikowaną, zależnie od ryzyka operacji, oraz uproszczenie przepisów dotyczących lotnictwa sportowego i rekreacyjnego.

    Po drugie, regulacje dotyczące służb publicznych. Wprowadzono przepisy dotyczące wykorzystania popularnych dronów przez służby państwowe, czyli wojsko, Policję, straż pożarną i Straż Graniczną, z uwzględnieniem nadzoru przez odpowiednie centralne organy administracji rządowej

    Po trzecie, rejestracja bezzałogowych statków powietrznych i operatorów. Wprowadzono obowiązek rejestrowania operatorów bezzałogowych statków powietrznych oraz certyfikowanych statków powietrznych w odpowiednich rejestrach. Określono także podział kompetencji między ULC i PAŻP w zakresie nadzoru nad bezzałogowymi statkami powietrznymi.

    Po czwarte, nowe przepisy dotyczące szkolenia i certyfikacji. Co jest bardzo ważne, zmieniono przepisy przede wszystkim w zakresie szkoleń dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych, wprowadzając uproszczenia w kategorii otwartej oraz wymagania dotyczące egzaminu dla kategorii szczególnej.

    Po piąte, zasady dotyczące przestrzeni powietrznej. Wprowadzono możliwość ograniczenia przestrzeni powietrznej dla bezzałogowych statków powietrznych poprzez wyznaczenie stref geograficznych, a Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie odpowiedzialna za koordynację tych stref.

    Po szóste, ubezpieczenie i opłaty. Operatorzy bezzałogowych statków powietrznych będą zobowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, a Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie pobierać opłaty związane z wyznaczeniem stref geograficznych.

    Po siódme, kontrole i odpowiedzialność. Wprowadzono przepisy dotyczące kontroli nad bezzałogowymi statkami powietrznymi, w tym możliwość unieruchomienia drona, zniszczenia go lub przejęcia kontroli nad dronem przez służby porządkowe. To oczywiście też jest bardzo ważny punkt.

    Celem nowelizacji jest harmonizacja przepisów krajowych z unijnymi, poprawa bezpieczeństwa operacji bezzałogowych statków powietrznych oraz zapewnienie odpowiedniego nadzoru nad ich wykorzystaniem.

    Nasz klub oczywiście będzie za dalszym pozytywnym procedowaniem. Dziękujemy bardzo za bardzo merytoryczne posiedzenia komisji i podkomisji. Spędziliśmy nad tym dosyć dużo czasu, ale - tak jak tutaj Kamil powiedział - to jest bardzo potrzebna nowelizacja. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia