10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)
2. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (druki nr 810 i 877).
Poseł Marek Sawicki:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga przedstawiam stanowisko wobec projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.
Chcę zauważyć, że bezzałogowe statki powietrzne to już teraźniejszość. Oczywiście będzie to rozwijane w przyszłości. Polska jak najbardziej jest liderem, jeśli chodzi o konstrukcję i budowę tego typu statków.
Projekt dostosuje polskie prawo do unijnych przepisów, które dotyczą bezzałogowych statków powietrznych oraz ich systemów. Zwiększony zostanie także poziom bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Chodzi o rozwiązania, które umożliwiają zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem bezzałogowych statków powietrznych.
Najważniejsze rozwiązanie: dotychczasowy podział na operacje bezzałogowych statków powietrznych o charakterze sportowym i rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne zostanie zastąpiony podziałem na trzy kategorie: operacja otwarta, operacja szczególna i operacja certyfikowana. Nowy podział wynika z przepisów Unii Europejskiej i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych.
Kategoria: otwarta przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej, o najniższym ryzyku. Niskie ryzyko zapewnione zostanie dzięki jasnym wytycznym, określającym m.in. dopuszczalne masy startowe bezzałogowych statków powietrznych, ich wyposażenie, prędkość lotu, maksymalną energię kinetyczną oraz odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń osób. W kategorii: szczególna operacje zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydanego przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Kategoria: operacja certyfikowana będzie najwyższą kategorią dopuszczenia do lotu bezzałogowego statku powietrznego. Aby wykonywać operacje w tej kategorii, konieczne będzie posiadanie certyfikowanego systemu bezzałogowego statku powietrznego, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych.
Nowym rozwiązaniem będzie możliwość wyznaczenia w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które mogą ograniczyć lub wykluczyć wykonywanie operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych. Chodzi o wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji bezzałogowymi statkami powietrznymi. Wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Ponadto prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będą realizować swoje zadania w formie cyfrowej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
Do projektu zawartego w sprawozdaniu podkomisji komisja wniosła poprawki, które dotyczyły m.in. usunięcia oczywistych omyłek legislacyjnych, a także usunięcia ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych.
Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe będzie za przyjęciem tego projektu. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia