10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)
2. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (druki nr 810 i 877).
Poseł Piotr Kowal:
Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu klubu parlamentarnego Lewica chciałbym przedstawić stanowisko wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, a jednocześnie wyrazić nasze poparcie dla tego projektu.
Projekt ten jest nie tylko krokiem naprzód w zakresie dostosowania polskiego prawa do europejskich wymagań, ale także odpowiedzią na dynamiczne zmiany technologiczne i społeczne, jakie zachodzą w obszarze lotnictwa, zwłaszcza w sektorze bezzałogowych statków powietrznych, czyli popularnych dronów. Szanowni państwo, jak wspomniałem na początku, przedstawiona nowelizacja jest w dużej mierze odpowiedzią na unijne rozporządzenia, które dotyczą wspólnych zasad lotnictwa cywilnego, systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz procedur eksploatacji tych urządzeń. Jako członek Unii Europejskiej Polska jest zobowiązana do wdrożenia tych przepisów, aby zapewnić jednolite standardy bezpieczeństwa i funkcjonowania w przestrzeni powietrznej w całej Unii Europejskiej. Jednak, co warto podkreślić, rządowy projekt nie ogranicza się tylko do formalnego wdrożenia unijnych regulacji. Przeciwnie, odpowiada on także na wiele wyzwań wewnętrznych i usprawnia funkcjonowanie zarówno sektora cywilnego, jak i służb publicznych korzystających z bezzałogowych statków powietrznych.
Nowa klasyfikacja lotów przy użyciu dronów - kategorie: otwarta, szczególna i certyfikowana - związana jest z rosnącą popularność dronów i koniecznością zarządzania ryzykiem związanym z ich użytkowaniem. Kategoria: otwarta obejmie loty o najniższym poziomie ryzyka, podczas gdy kategorie: szczególna i certyfikowana wymagają bardziej zaawansowanych procedur i zezwoleń. Trzeba również podkreślić, że projekt ten zwiększa kompetencje prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, którzy będą odpowiedzialni za nadzór nad operatorami dronów, certyfikację sprzętu oraz rejestrację systemów bezzałogowych statków powietrznych. Takie rozwiązania są niezbędne, by utrzymać porządek w przestrzeni powietrznej, w której liczba dronów gwałtownie rośnie. Warto również podkreślić, że nowe przepisy przewidują wprowadzenie rejestru operatorów dronów, co przyczyni się do zwiększenia odpowiedzialności użytkowników oraz minimalizacji ryzyka nieuprawnionych operacji.
Nowelizacja ta wychodzi także naprzeciw potrzebom służb publicznych i specjalnych. Bezzałogowe statki powietrzne są już powszechnie wykorzystywane przez Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną, a także inne służby odpowiedzialne za porządek publiczny i bezpieczeństwo. Ujednolicenie zasad korzystania z dronów przez te podmioty z przepisami cywilnymi poprawi koordynację działań oraz zwiększy bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej.
Nie możemy również zapominać o korzyściach dla obywateli. Przykładowo drony wykorzystywane przez Straż Miejską pozwalają na szybszą i lepszą kontrolę jakości powietrza, co ma kluczowe znaczenie w walce ze smogiem. Z kolei ich użycie przez służby ratownicze przyspiesza działania poszukiwawcze i ratunkowe, co bezpośrednio przekłada się na ochronę życia i zdrowia obywateli. Nowelizacja ustawy - Prawo lotnicze to ważny krok w kierunku modernizacji polskiego prawa i jego dostosowania do wyzwań XXI w. Technologia dronowa rozwija się w błyskawicznym tempie i nie ma co tego ukrywać, a jej potencjał wciąż nie został w pełni wykorzystany. Dron to nie tylko narzędzie dla przemysłu i służb publicznych, ale także ogromna szansa na rozwój innowacyjnych usług i nowych miejsc pracy.
Trzeba na koniec również podkreślić, że wdrożenie nowych regulacji przyczyni się do zwiększenia ochrony prywatności obywateli. Jasno określone zasady użytkowania dronów oraz wymagania dotyczące rejestracji operatorów pozwolą skuteczniej zapobiegać nadużyciom i naruszeniom prywatności.
Podsumowując, chcę powiedzieć, że przedstawiony projekt ustawy to odpowiedzialne i kompleksowe rozwiązanie, które uwzględnia zarówno potrzeby użytkowników przestrzeni publicznej, jak i interes społeczny. Klub parlamentarny Lewicy popiera ten projekt, ponieważ jest dobrym krokiem w stronę bezpiecznej przyszłości polskiego lotnictwa. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia