10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów (druki nr 765 i 902).

Poseł Sylwester Tułajew:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość wobec sprawozdania Komisji Finansów Publicznych w sprawie rządowego projektu ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów.

    Ta ustawa została przedstawiona w druku nr 765. Sprawozdanie, które wypracowała najpierw podkomisja, a później Komisja Finansów Publicznych, znajduje się w druku nr 902. Ten projekt dotyczy dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy w sprawie podmiotów, które obsługują kredyty, i nabywców kredytów, aby banki mogły lepiej radzić sobie z nieobsługiwanymi kredytami, które ujęte są w ich bilansach, oraz zmniejszenia ryzyka gromadzenia się nieobsługiwanych kredytów w przyszłości.

    Tutaj drobna refleksja, Wysoka Izbo. Jest to 3. punkt porządku obrad rozpoczętego posiedzenia Sejmu i tak naprawdę po raz trzeci wdrażamy dyrektywę unijną. Po raz kolejny kolejne posiedzenie Sejmu, kolejna ustawa tyczy się właśnie dyrektywy unijnej. Przyznam szczerze, że życzyłbym sobie tego, aby Ministerstwo Finansów wypracowało własne projekty, własne pomysły, a przede wszystkim wyszło naprzeciw swoim wyborczym obietnicom, które były składane przed ponad rokiem, i przedstawiło projekty własne: ot choćby projekt ustawy w zakresie podwyższenia kwoty wolnej od podatku czy inne projekty, które niekoniecznie wynikają właśnie z implementacji dyrektywy unijnej.

    Omawiana ustawa reguluje m.in. zasady działalności z zakresu obsługi kredytów, prawa i obowiązki podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów, nadzór nad tymi podmiotami, obowiązki informacyjne wobec kredytobiorców. Rzeczywiście obrady podkomisji były niezwykle merytoryczne, przyjmujące szereg poprawek, które zostały przedstawione przez państwa posłów. Ale pojawia się pytanie o SKOK-i? Jak ta ustawa tak naprawdę wpłynie na SKOK-i? Bo z jednej strony słyszymy zapewnienia, że ta ustawa w żaden sposób właściwie wprost nawet nie odnosi się do skoków, w żaden sposób nie wpłynie na ich działalność. Jednakże gdy wczyta się w zapisy poszczególnych artykułów, nie ma wątpliwości, że zmiana dotycząca SKOK-ów będzie, i ta zmiana będzie bardzo negatywna.

    Sprzedaż wierzytelności przeterminowanych do tej pory nie była regulowana na mocy dyrektywy, a w związku z przyjęciem i z implementacją będzie regulowana. Mówiąc krótko, ustawa ta wyklucza SKOK-i z zakresu działania tej ustawy. SKOK-i tak naprawdę zostaną pozbawione sprzedaży wierzytelności przeterminowanych, a przecież do tej pory to czyniły. Dlatego jako Prawo i Sprawiedliwość zgłosiliśmy poprawki w pierwszym czytaniu, dwie niezwykle istotne. Zostały one jednak odrzucone przez koalicję 13 grudnia. Poprawki stały się wnioskami mniejszości. Chciałbym z tego miejsca zaapelować do Wysokiej Izby, aby te poprawki w piątkowym głosowaniu zostały przyjęte, ponieważ zmiany zawarte w art. 60 pkt 1 i 4 nie są związane z celem ustawy, jakim jest implementacja dyrektyw, nie mają zastosowania do kas i Kasy Krajowej. Sama zmiana, o której wspomniałem, jest wadliwie uzasadniona, narusza zasady konstytucyjne wywodzone z art. 2, art. 20 oraz art. 21 ust. 1 konstytucji, a także w założeniu ma rozwiązywać nieistniejący problem, co w przypadku uchwalenia i wejścia w życie doprowadzi do skutków odwrotnych do deklarowanych przez projektodawcę oraz niekorzystnych dla członków Kasy Krajowej oraz krajowej sieci bezpieczeństwa. Mówimy tutaj o tym, aby w art. 60 skreślić pkt 1 i 4. Kolejny wniosek, który stał się wnioskiem mniejszości, co do którego wnosimy, żeby został przyjęty, to zawarta w art. 60 pkt 3 projektu zmiana, która nie jest związana z celem ustawy. Dlatego proponujemy, aby w art. 60 skreślić pkt 3, ponieważ, jak wspomniałem, ta zmiana nie jest związana z celem ustawy (Dzwonek), jakim jest implementacja dyrektyw niemających zastosowania do kas i Kasy Krajowej, ani nie jest materią tej regulacji, która w ogóle nie dotyczy zarządzania płynnością w kasach. Zmiana ta jednocześnie może prowadzić w przypadku jej wejścia w życie do przedłużenia procesu uruchamiania pomocy płynnościowej dla kas, a także może rodzić ryzyko generowania przez kasy straty związanej z aktualizacją wyceny papierów wartościowych, w których utrzymywane były środki rezerwy płynnej.

    Myślę, że przyjęcie tych poprawek, tych wniosków mniejszości będzie kluczowe co do podjęcia ostatecznej decyzji o przyjęciu całej ustawy. Dziękuję. Dziękuję panu marszałkowi za przedłużenie czasu.


Przebieg posiedzenia