10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów (druki nr 765 i 902).

Poseł Sławomir Ćwik:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu klubu Polska 2050 - Trzecia Droga mam zaszczyt przedstawić nasze stanowisko odnośnie do projektu ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów.

    Faktycznie projekt ten jest implementacją przepisów unijnych, konkretnie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2021/2167 z dnia 24 listopada 2021 r. Odniosę się tutaj do zarzutów pana posła Tułajewa, że po raz kolejny procedujemy nad przepisami stanowiącymi implementację prawa unijnego. Tak, panie pośle, po prostu sprzątamy bałagan pozostawiony przez rządy Prawa i Sprawiedliwości, które wbrew obowiązkowi spoczywającemu na państwie polskim nie implementowały przepisów unijnych. Te przepisy nie są przepisami obcymi, ale są przepisami instytucji, której Polska jest członkiem na równych prawach i na której przepisy tak jak każdy inny członek ma wpływ. To właśnie w trosce o polskich konsumentów te przepisy powinny być implementowane, tak jak jest to np. w przypadku tej ustawy.

    Celem tej ustawy jest usystematyzowanie sytuacji, w których instytucje finansowe, przede wszystkim banki, sprzedają wierzytelności z tytułu nieobsługiwanych kredytów, tzw. NPL, czyli nonperforming loan. Chodzi tutaj o to, aby te podmioty, które nie są funduszami sekurytyzacyjnymi, funduszami zarządzającymi wierzytelnościami, stosowały pewne określone schematy, które nie pogorszą sytuacji kredytobiorców. Większość portfeli sprzedawanych przez banki jest bowiem już dzisiaj obsługiwana przez instytucje, które muszą mieć stosowne zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Natomiast w sytuacji, gdy pakiety wierzytelności są sprzedawane przez banki i są nabywane przez instytucje inne niż fundusze sekurytyzacyjne, może się zdarzyć, że będą one obsługiwane przez podmioty, które stosownych zezwoleń nie mają, a tym samym nie mają po prostu określonych zasad zarządzania wierzytelnościami i kontaktowania się z dłużnikami.

    Dostrzegając ten problem w całej Europie i mając na względzie to, jak ważny jest rynek finansowy dla rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej, a także dla zachowania praw konsumentów i niepogarszania ich sytuacji, Parlament Europejski wydał dyrektywę, która określa wspólne zasady na całym rynku europejskim, jeśli chodzi o obsługę kredytów, które nie są spłacane w terminie i są sprzedawane przez banki innym podmiotom. Nie wchodząc w szczegóły, bo nie wyrobię się w czasie, chciałbym jedynie zwrócić uwagę na kwestię, o której wspomniała też pani przewodnicząca Skowrońska jako sprawozdawca podkomisji, czyli na wpłaty gotówkowe, które dzisiaj są całkowicie wyłączone. Nie ma możliwości przyjmowania takich środków od dłużników. Myślę, że w tym zakresie powinniśmy się jeszcze pochylić nad tymi zapisami. Oczywiście jak najbardziej zgadzam się z tym, że problem może dotyczyć prania brudnych pieniędzy, natomiast myślę, że zawsze możemy też ograniczyć do określonej kwoty maksymalną wpłatę, która może być przyjęta gotówkowo. To może być wygodne, szczególnie przy np. windykacji bezpośredniej, i dla dłużnika, i dla wierzyciela. Sądzę, że takie sytuacje należy dopuścić.

    Cieszy to, że ta ustawa też poprawia m.in. jeden z olbrzymich błędów, który został wprowadzony w ubiegłym roku przez ustawę o funduszach inwestycyjnych. Wówczas chodziło o wyłączenie możliwości obrotu na rynku kapitałowym walorami alternatywnych spółek inwestycyjnych. Art. 55 ustawy reguluje tę kwestię. Nie będzie już problemu, że nie będzie można nimi obracać.

    Odnosząc się jeszcze do wypowiedzi posła Tułajewa, powiem, że oczywiście SKOK-i będą mogły sprzedawać wierzytelności. Panie pośle, proszę spojrzeć na art. 60 pkt 3 ustawy, który mówi wprost, że nabywcą wymagalnych wierzytelności pieniężnych wynikających z tytułu udzielonych przez kasę lub Kasę Krajową pożyczek i kredytów nie może być... czyli może być każdy poza podmiotami, które są wymienione w projekcie ustawy, które tymi nabywcami być nie mogą, a nie mogą być podmioty powiązane z Kasą Krajową, ponieważ do tej pory mieliśmy do czynienia z sytuacją, w której prawa majątkowe w postaci nieobsługiwanych kredytów były wyprowadzane ze SKOK-ów do podmiotów powiązanych z Kasą Krajową i rzeczywiste korzyści odnosił (Dzwonek) inny podmiot, natomiast spółdzielcze kasy oszczędnościowe ponosiły z tego tytułu olbrzymie straty. Biorąc pod uwagę, że są one objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego i że już kilka miliardów musieliśmy dołożyć do systemu SKOK-ów, dopuszczenie do tego, żeby ta sytuacja trwała nadal, byłoby olbrzymim błędem.

    Dlatego nasz klub jak najbardziej poprze niniejszą ustawę. Będziemy głosowali za. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia