10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów (druki nr 765 i 902).
Poseł Agnieszka Maria Kłopotek:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam przyjemność w imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga przedstawić sprawozdanie komisji o rządowym projekcie ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów, druk nr 765.
Druk wpłynął do Sejmu 31 października 2024 r. i został skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Stosowna podkomisja po rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy na posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2024 r. wniosła o przyjęcie powyższego projektu w formie załączonego projektu ustawy.
Projekt ustawy to przede wszystkim regulacja i wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2021/2167 z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów oraz w sprawie zmiany dyrektyw 2008/48/UE i 2014/17/UE, zwanej dalej dyrektywą 2021/2167.
Założenia przyjęte w tej dyrektywie mają służyć realizacji kompleksowej strategii rozwiązania problemu nieobsługiwanych kredytów, zwanych kredytami zagrożonymi, w wymiarze unijnym. Obecnie brak jest bowiem jednolitych regulacji harmonizujących przenoszenie portfeli kredytów zagrożonych przez banki na podmioty spoza sektora bankowego oraz brak jest określonych wymogów dla uczestników rynków wtórnych nieobsługiwanych umów o kredyt.
W myśl dyrektywy 2021/2167 należy założyć, że główna odpowiedzialność za rozwiązanie problemu kredytów zagrożonych powinna spoczywać na instytucjach kredytowych oraz państwach członkowskich, niemniej jednak kwestia zmniejszenia wolumenów tych kredytów posiada także wymiar unijny.
Obecnie instytucje kredytowe są obowiązane do spełnienia określonych wymagań w zakresie zapewnienia wystarczającego pokrycia ekspozycji wynikających z nieobsługiwanych umów o kredyt. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/630 wprowadzono bowiem do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej przepisy zobowiązujące instytucje kredytowe do odłożenia wystarczających środków w chwili, w której nowe kredyty stają się nieobsługiwane.
Niezależnie jednak od tych rozwiązań w przypadku, gdy kredyty stają się nieobsługiwane, skuteczniejsze i jednolite mechanizmy radzenia sobie z tymi kredytami pozwoliłyby instytucjom kredytowym zastosować kompleksową strategię, aby wyegzekwować należności z tytułu nieobsługiwanych kredytów z zachowaniem silnych i skutecznych środków ochronnych dla kredytobiorców. Efekt ten można osiągnąć poprzez umożliwienie sprzedaży zagrożonych kredytów na rynkach wtórnych według przejrzystych i konkurencyjnych zasad.
Dyrektywa 2021/2167 przewiduje zatem ujednolicenie regulacji w zakresie działalności nabywców kredytów oraz podmiotów obsługujących kredyty w odniesieniu do nieobsługiwanych kredytów, udzielonych pierwotnie przez instytucje kredytowe. W efekcie umożliwia ona instytucjom kredytowym skuteczniejsze radzenie sobie z kredytami, które stają się nieobsługiwane, poprzez poprawę warunków do sprzedaży kredytu osobom trzecim.
Ponadto w sytuacjach, w których instytucje kredytowe zmagają się z dużą akumulacją nieobsługiwanych kredytów oraz z brakiem pracowników lub wiedzy fachowej niezbędnych do ich właściwej obsługi, powinny one mieć możliwość powierzenia wykonywania obsługi tych kredytów wyspecjalizowanemu podmiotowi obsługującemu kredyty albo przeniesienia umowy o kredyty na nabywcę kredytu, który posiada apetyt na ryzyko oraz wiedzę fachową niezbędne do zarządzania takim kredytem.
Poza implementacją powyższych założeń dyrektywy 2021/2167 w projekcie dokonano uzupełnienia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe. Zmiany dotyczą również ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym. Dodatkowo projekt wprowadza zmiany w ustawie z 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej, rozszerzając katalog podmiotów rynku finansowego o podmiotu obsługujące kredyty, nabywców kredytów oraz przedstawiciela, a także dostawców usług obsługi kredytów. W projekcie przewidziano również zmiany w zakresie ustawy dotyczącej Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, systemu gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji.
Szanowni Państwo! Wysoki Sejmie! Projekt ten może mieć wpływ na sektor mikro- i małych przedsiębiorstw. Wprowadzane rozwiązania mogą pozytywnie wpłynąć na postrzeganie polskiego systemu finansowego, w szczególności sektora bankowego, oraz na rozwój (Dzwonek) wtórnych rynków kredytów zagrożonych. Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga będzie głosował za przyjęciem projektu ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia