10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów (druki nr 765 i 902).
Poseł Krystyna Skowrońska:
Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Panie i Panowie Posłowie! Jako poseł sprawozdawca przedkładający projekt, nad którym procedujemy, chcę powiedzieć, że trochę się dziwię temu, że po stronie państwa posłów z Prawa i Sprawiedliwości tak państwo mówicie - jedynym, najważniejszym argumentem są spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, które nie mogą zbywać do kasy krajowej zaległych wierzytelności.
(Poseł Sławomir Ćwik: Lobbing, lobbing.)
To pan poseł powiedział, pan poseł Ćwik.
Chcę powiedzieć tak: jeśli mamy mówić o bezpieczeństwie sektora, to warto z tej mównicy powiedzieć - panie pośle, to też do pana - że na koniec II kwartału sektor kas wykazywał ujemny wynik finansowy w wysokości 14,5 mln zł. Na koniec II kwartału 2023 r. wykazywał ujemny wynik prawie 28 mln zł. Jeżeli przeanalizujemy sprawozdania kas, to z ich działalności wynika, że na koniec II kwartału dwie kasy wykazały stratę netto. A zatem jeżeli mamy mówić, że kasa działa w interesie jej członków, że w kasie depozyty są zagwarantowane, to ustawodawca i organ nadzoru, czyli Komisja Nadzoru Finansowego, powinny zadbać o to, żeby ten sektor był efektywny.
Ile zatem wpłacają do systemu gwarancji, do systemu gwarantowania depozytów w kasach i bankach? Środki do wykorzystania na koniec II kwartału wynosiły odpowiednio przez kasy 69 mln zł, z tego kasy 19... Przepraszam, na koniec odpowiednio kasy 69 mln zł, a banki 19,3 mld zł. Tyle środków na gwarancje depozytów zostało wpłaconych do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. I nie możemy sobie pozwolić, szanowni państwo, jeśli chcemy mówić o bezpieczeństwie depozytów, żeby to banki płaciły za SKOK-i, tak jak płaciły dotychczas. W 2015 r. to było przeszło 5,5 mld zł. W rachunku ciągnionym to jest kwota prawie 7 mld zł. A zatem jeżeli chcemy mówić o bezpiecznym systemie w SKOK-ach, to musimy zadbać o takie bezpieczeństwo.
Chciałabym powiedzieć - i pan minister o tym powiedział - że rozszerzano katalog przedmiotowy lokat przy rezerwie płynnej w przypadku SKOK-ów na papiery wartościowe Skarbu Państwa i NBP. To jest świetne rozwiązanie.
Chciałabym jeszcze pochwalić, bo jak procedujemy nad niektórymi ustawami, to widzimy... Do tego projektu dołączono wszystkie rozporządzenia - i one zostały skonsultowane - które są potrzebne do realizowania tej ustawy. Serdecznie za to dziękuję. Wyjaśniono nam, na wszystkie pytania i uwagi udzielono odpowiedzi, także w zakresie m.in. ryzyk generowanych przez kredyty. W przypadku ryzyka kredytowego dotyczącego kwalifikacji poszczególnych kredytów w tym zakresie żadne rozporządzenie ministra finansów dotyczące tworzenia rezerw przez instytucje kredytowe nic nie zmienia w stosunku do kredytów pod obserwacją, wątpliwych czy zagrożonych. Będzie taka sama sytuacja jak według dotychczasowych przepisów ministra finansów.
Mam nadzieję, że ten projekt ustawy - on był szeroko konsultowany - zyska akceptację w Senacie. Dzisiaj zyska akceptację podczas głosowania w Wysokiej Izbie i w Senacie i jak najszybciej wprowadzimy to rozwiązanie. Ono jest dobre, ono jest naprawdę dobre dla klientów, jeżeli mówimy o klientach i wzajemnych relacjach uczciwego odzyskiwania kredytów na warunkach transparentnych, gdzie będzie się temu procesowi przyglądał Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego, ale i rzecznik finansowy i wszelkie rozwiązania związane z reklamacjami również będą mogły być w tym przypadku stosowane. To jest dobre rozwiązanie.
Pani marszałek, dziękuję bardzo. Panu ministrowi wraz z osobami towarzyszącymi, które uczestniczyły w posiedzeniu komisji, serdecznie dziękuję za świetne procedowanie nad tym projektem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia