10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)

5. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Bardzo dziękuję.

    Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Na początek może kilka słów, kilka liczb, bo państwo w swoich wystąpieniach mówili o powszechnym procederze wszczynania postępowanie tylko po to, żeby się nie przedawniło. (Gwar na sali) Będę cicho mówił. Może to jakoś wpłynie na to, że będę lepiej słyszalny.

    Wicemarszałek Dorota Niedziela:

    Bardzo proszę o wyciszenie rozmów. Państwo posłowie, panie posłanki, bardzo proszę o wyciszenie rozmów.

    Proszę, panie ministrze.

    Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Dziękuję bardzo.

    W 2020 r. takich przypadków było 1326, w 2021 r. - 738, w 2022 r. - 409, a w 2023 r. - 571. Czy to jest bardzo dużo? Biorąc pod uwagę, ile mamy podatników, ile spraw, ile podatków, to ta liczba na pewno nie jest duża.

    Zwrócili państwo też uwagę na instrumentalne traktowanie, tzn. że to postępowanie jest wszczynane tylko po to, żeby się nie przedawniło, mówiąc w skrócie. Od tego są sądy. W 2022 r. sądy zakwestionowały 115 takich postępowań, w 2023 r. - 82, a w I kwartale tego roku - niestety nie mam świeższych danych - 3. Czyli mówienie o tym, że to jest zjawisko nagminne i że urzędy instrumentalnie wszczynają postępowania, jest po prostu nieprawdą. To tyle tytułem liczb. Co do liczb nie powinniśmy się sprzeczać.

    Ten przepis jest w obiegu prawnym od 2003 r., a więc i ten rząd, i poprzedni rząd miały dużo czasu, żeby to zmienić. Myślę, że sytuacja dojrzała do zmiany. O tym chyba wszyscy wiedzą, że ten przepis w takiej postaci, w jakiej jest dzisiaj, nie ma racji bytu. Myśmy w Ministerstwie Finansów rozpoczęli pracę nad tym, ale muszę państwu powiedzieć, że to jest chyba jeden z najtrudniejszych kawałków do zrobienia, bo musimy pogodzić interesy fiskusa, interesy Skarbu Państwa. Bardzo możliwe, że wśród tych przypadków, o których mówimy, są jacyś przedsiębiorcy, których poziom winy jest niewielki, możemy tak powiedzieć. Ale wśród tych spraw są też duże sprawy, dotyczące mafii VAT-owskich, jeszcze z dawnych czasów, i tu absolutnie działanie musi być bardzo ostrożne. Chyba wszyscy się zgodzimy, że to ma być rozwiązanie dla przedsiębiorców, a nie dla przestępców. Zaczęliśmy te prace, jesteśmy w kontakcie z Ministerstwem Sprawiedliwości, z prokuratorem generalnym, ze służbami, z Ministerstwem Rozwoju i Technologii i wypracowujemy kompromis. To jest ciężki kompromis. Jesteśmy już po kilku rundach. Ja bym powiedział tak: posłowie zadecydowali, że projekt idzie do komisji. Z mojego punktu widzenia to jest dodatkowy argument, żebym szybciej pracował.

    (Poseł Przemysław Wipler: Właśnie o to chodziło.)

    Panie pośle, jeśli ten cel pan miał, to go pan osiągnął. Choć z mojego osobistego punktu widzenia na liście spraw, które są do załatwienia, to jest sprawa numer jeden i to jest zdecydowanie najtrudniejsza sprawa. Może nie na pewno, ale to jednak musi być projekt rządowy. I nie dlatego, żeby można było potem przypiąć medal.

    (Głos z sali: Ha, ha, ha!)

    Ja się nie śmiałem, jak państwo prezentowali różne rzeczy. Niech państwo pozwolą, że ja powiem dlaczego. Choćby dlatego, że trzeba to uzgodnić z poszczególnymi resortami, również z takimi resortami, nazwijmy to: siłowymi, czyli z prokuraturą. To są trudne sprawy. W warstwie dotyczącej zwykłych przedsiębiorców niespecjalnie jest to skomplikowane, ale tam, gdzie wchodzi przestępczość zorganizowana, to jest o wiele trudniejsze. Ze swej strony chciałbym więc zadeklarować, że w I kwartale przyszłego roku rząd przedstawi propozycje. Już niedługo zaproponujemy projekt zmian do Ordynacji podatkowej. Tam będzie więcej zmian. Myślę, że z tych zmian przedsiębiorcy się ucieszą. Będzie też zmiana, o której dzisiaj dyskutujemy. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia