10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)
6. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa (druk nr 866).
Poseł Marek Sowa:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Moi przedmówcy dużo uwagi poświęcili kwestii omówienia tego dosyć krótkiego, prostego projektu. Można by odnieść wrażenie, że ustawa o podatkach lokalnych przyjęta bodajże na ostatnim czy przedostatnim posiedzeniu Sejmu, jeszcze zanim weszła w życie, już wymaga korekty, poprawy z uwagi na jakieś niejasności związane z interpretacją przepisów. Oczywiście ustawa, nad którą procedowano, projekt rządowy miał na celu wyeliminowanie problemów interpretacyjnych, z którymi mieliśmy do czynienia przez szereg lat. Za rządów Prawa i Sprawiedliwości rocznie tych spraw spornych było od 1 tys. do 2 tys. A więc była to ilość ogromna. Ale wówczas, kiedy państwo rządziliście, nie mieliście takiego poczucia, że trzeba to skorygować.
W moim głębokim przekonaniu to, o czym była mowa, zwłaszcza to, co mówił poseł wnioskodawca, nie znajduje potwierdzenia w faktach. Tutaj odniosę się do dwóch artykułów, które są zmieniane, żebyśmy mogli też prowadzić debatę na argumenty, a nie tylko uprawiać jakąś demagogię. Po pierwsze, wprowadzona czy proponowana przez posłów Prawa i Sprawiedliwości zmiana nakłada obowiązek przesyłania przez przewodniczącego rady gminy ministrowi finansów informacji o wysokości stawek podatku od nieruchomości określonych na dany rok w terminie do 30 listopada w roku podjęcia uchwały określającej te stawki. Ponadto jeśli ta uchwała czy ta informacja nie byłaby przekazana do ministra finansów, minister byłby zobowiązany do opublikowania tej stawki na bazie stawek z poprzedniego roku. A więc pierwsza kluczowa odpowiedź jest taka, że wyłącznym źródłem prawa w zakresie wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie danej gminy jest akt prawa miejscowego. Tym aktem prawa miejscowego jest uchwała rady gminy. Nie może to być zabrane, bo gdyby do tego doszło, byłoby to po prostu działanie niekonstytucyjne. Zresztą o niekonstytucyjności tej propozycji jest też stosowna argumentacja w opinii skierowanej do pana marszałka Sejmu, która jest załączona do niniejszego druku. Choćby z takiego punktu widzenia ta propozycja nie wytrzymuje tutaj żadnej argumentacji. Po prostu w zakresie tego, co obowiązuje na terenie gminy, władztwo ma rada gminy.
Przechodzę do punktu drugiego, do Ordynacji podatkowej. Nakładacie państwo również obowiązek zamieszczania na stronie interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości, wydawanych przez wójtów, burmistrzów. Tutaj mogę powiedzieć tak: po pierwsze, dzisiaj też są przekazywane do ministra informacje o wysokości składek. Te sprawozdania są zawierane nie, tak jak państwo piszecie, do końca I kwartału, ale do końca stycznia, są publikowane. A więc informacja o wysokości stawek w poszczególnych gminach jest jak najbardziej właściwa. Po drugie, być może kierujecie się dobrymi intencjami, ale nic z tego nie wyjdzie, bo interpretacja i stawki podatkowe obowiązują na terenie danej gminy. Skoro mamy blisko 2,5 tys. gmin, to te stawki - wiemy wszyscy doskonale - są zróżnicowane. Nie wmówicie mi, że podatnicy z terenu gminy będą szukali czy to indywidualnej interpretacji, czy informacji o wysokości składek na stronach Ministerstwa Finansów...
(Głos z sali: Pod Warszawę...)
...z pełnym szacunkiem, bo znajdą je po prostu w uchwale, w oświadczeniu, w gminie, na terenie której działają. Z takiego punktu widzenia w mojej ocenie to oczekiwanie jest dosyć absurdalne.
Biorąc to wszystko pod uwagę, pani marszałek, chciałbym złożyć w imieniu klubu poselskiego Koalicja Obywatelska wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia