10. kadencja, 25. posiedzenie, 1. dzień (18-12-2024)
Oświadczenia.
Poseł Marek Gróbarczyk (tekst niewygłoszony):
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej, czyli MEW, jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Polski. Ma ogromne znaczenie zarówno dla gospodarki kraju, jak i dla jego bezpieczeństwa energetycznego. Polska, dzięki swojemu położeniu nad Morzem Bałtyckim, ma wyjątkowy potencjał do wykorzystania tej formy energii odnawialnej, co czyni MEW strategicznym kierunkiem w polityce energetycznej i gospodarczej państwa. Budowa, instalacja i eksploatacja farm wiatrowych, w tym produkcja komponentów i ich serwisowanie, stymuluje polską gospodarkę poprzez tworzenie nowych miejsc pracy oraz przyczynia się do wzrostu regionalnego, zwłaszcza na terenach nadmorskich, które zyskują dzięki bliskości geograficznej tych strategicznych inwestycji.
Budowa terminala instalacyjnego offshore w Świnoujściu miała na celu rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku, z planowaną zdolnością obsługi nawet 80 turbin wiatrowych rocznie. Terminal o powierzchni ok. 20 ha ma zostać wyposażony w nabrzeża o nośności ponad 10 t na 1 m2 i dostosowany do obsługi największych jednostek instalacyjnych na świecie. Projekt umożliwi obsługę farm wiatrowych o łącznej mocy do 11 GW, wspierając realizację polskich celów energetycznych na 2040 r. Inwestycja stworzy ok. 600 miejsc pracy w regionie oraz zapewni nowe etaty niezbędne do obsługi i eksploatacji tego projektu.
Rząd Prawa i Sprawiedliwości odegrał kluczową rolę w realizacji tego przedsięwzięcia. Poprzez stworzenie odpowiednich ram prawnych oraz programów wsparcia dla inwestycji w energetykę wiatrową umożliwił on dynamiczny rozwój tego sektora. Decyzja o budowie portu w Świnoujściu była również odpowiedzią na potrzeby rozwijającego się rynku morskiej energetyki wiatrowej.
Doniesienia o przeniesieniu części działań związanych z budową morskich farm wiatrowych na duńską wyspę Rönne rzucają cień na realizację strategicznego projektu budowy terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Ta sytuacja może być symptomem trudności w realizacji polskiej inwestycji, co niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji zarówno w kontekście gospodarczym, jak i w kontekście dalszych działań mających na celu zwiększenie suwerenności energetycznej Polski.
Decyzja o wykorzystaniu portu w Rönne zamiast planowanego terminala w Świnoujściu może osłabić pozycję naszego kraju jako kluczowego centrum instalacyjnego dla projektów offshore na Morzu Bałtyckim. Świnoujście miało pełnić rolę węzła logistycznego dla projektów krajowych i zagranicznych, zapewniając strategiczne wsparcie dla dynamicznie rozwijającego się rynku morskiej energetyki wiatrowej. Przeniesienie działań za granicę może oznaczać, że Polska straci część potencjalnych kontraktów na rzecz zagranicznych portów. Taka sytuacja osłabi pozycję Polski w regionalnym łańcuchu dostaw, zmniejszając krajowy udział w realizacji projektów offshore. To oznacza nie tylko mniejsze wpływy do budżetu i mniej miejsc pracy, ale również utratę strategicznej roli w rozwijającym się sektorze morskiej energetyki wiatrowej.
Konkludując, chcę powiedzieć, że inwestycja w Świnoujściu musi zostać jak najszybciej dokończona, a potencjał rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku - w pełni wykorzystany, aby umożliwić polskim podmiotom gospodarczym skuteczną konkurencję na rynku europejskim i jednocześnie wzmocnić bezpieczeństwo i suwerenność energetyczną naszego kraju.
Przebieg posiedzenia