10. kadencja, 25. posiedzenie, 2. dzień (19-12-2024)
7. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Czesław Mroczek:
Szanowny Panie Marszałku! Szanowni Państwo! W odpowiedzi na to bardzo ważne pytanie pana posła Hreniaka chcę powiedzieć, że pan poseł niepotrzebnie wprowadza opinię publiczną w błąd. Pan poseł jako były urzędnik państwowy, pracownik administracji rządowej, były wojewoda, a nawet jako poseł, z punktu widzenia pracy poselskiej, powinien być zainteresowany, by w sposób obiektywny, bezstronny patrzeć na tę sprawę, dlatego że dobre funkcjonowanie Policji jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom naszego kraju. Spójrzmy więc na te zdarzenia, na podstawie których pan poseł Hreniak wyciąga wnioski i stawia tezę, że ministerstwo postępuje w niewłaściwy sposób.
Może zacznę od takiej uwagi ogólnej. Od pierwszych dni, kiedy przejęliśmy odpowiedzialność za sprawy ministerstwa spraw wewnętrznych i funkcjonowanie Policji, wyrażaliśmy pogląd, który chcemy realizować w życiu każdego dnia. Przypominam, że polscy policjanci codziennie podejmują około 20 tys. interwencji i chcemy, żeby w ramach każdej z nich każdy policjant miał świadomość tego, że obowiązany jest działać na podstawie i w granicach prawa i cechować się profesjonalizmem. Rzeczywiście będzie to możliwe tylko wtedy, kiedy zapewnimy właściwy, bardzo dobry poziom szkolenia, ale o tym później. W związku z tak wyrażonym kierunkiem działania - na podstawie i w granicach prawa, profesjonalnie - w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, jak również w kierownictwie Komendy Głównej Policji nie ma i nie będzie zgody na to, by naruszać tę zasadę. Chcemy profesjonalnego działania Policji. Chcemy, by Policja po 8 latach wikłania funkcjonariuszy w działania partyjne odzyskała wiarygodność i zaufanie. Ponad rok naszej działalności przyniósł znaczącą poprawę w tym zakresie, która przejawia się w badaniach opinii publicznej. W sposób istotny wzrosły parametry zaufania i wiarygodności dla Policji. Polacy w coraz większym stopniu mają do niej zaufanie.
Proszę państwa, dnia 22 maja 2024 r. miało miejsce to nieszczęsne, tragiczne zdarzenie w Inowrocławiu. O zgonie pana Michała S. niezwłocznie powiadomiono prokuratora Prokuratury Rejonowej w Inowrocławiu. Wszczęto postępowanie dyscyplinarne przeciwko policjantom przeprowadzającym interwencję. Zawieszono ich w czynnościach służbowych, a następnie zwolniono ze służby w Policji w dniach 23 i 24 maja. Proszę państwa, 2 dni później, w wyniku intensywnych ustaleń, podjęte zostały decyzje na podstawie dowodów zebranych przez samą Policję o zwolnieniu ze służby obu tych policjantów. Byli funkcjonariusze Policji zostali zatrzymani, a następnie w dniu 25 maja w Prokuraturze Okręgowej w Bydgoszczy przedstawiono im zarzut popełnienia przestępstwa. Wobec obu Sąd Rejonowy w Bydgoszczy zastosował środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania. Już 2 grudnia Prokuratura Okręgowa w Bydgoszczy skierowała akt oskarżenia do sądu.
W dniu 25 maja, czyli kilka dni po tragicznym zdarzeniu, odwołano ze stanowiska pierwszego zastępcę komendanta powiatowego Policji w Inowrocławiu. Wszczęto wobec niego czynności wyjaśniające, a następnie postępowanie dyscyplinarne. Z dniem 28 sierpnia został zwolniony ze służby po złożeniu przez niego pisemnego zgłoszenia wystąpienia ze służby w Policji. Wszczęto także postępowanie dyscyplinarne wobec dyżurnego Komendy Powiatowej Policji w Inowrocławiu, które zakończyło się wymierzeniem kary dyscyplinarnej upomnienia.
Proszę państwa, postępowanie w tej sprawie pokazuje, że w sposób natychmiastowy podjęto działania w celu wyjaśnienia wszelkich okoliczności w tej sprawie. Działano niezwłocznie i w sposób właściwy, by zapewnić poszanowanie dla tej zasady, którą wyraziłem na samym początku. Na podstawie prawa i w granicach prawa, w ramach profesjonalnego działania. Chcemy, żeby tak działała Policja.
Było rzeczywiście kilka innych tragicznych zdarzeń związanych z interwencjami policji i w tych innych zdarzeniach działaliśmy podobnie: wyjaśnianie sprawy, w każdym przypadku ocena, czy interwencja była prawidłowa, czy doszło do naruszenia prawa i zasad, nie ukrywanie, tylko wyciąganie wniosków z każdej tej sprawy.
I teraz, proszę państwa, szkolenie, o którym mówiłem: od kilku miesięcy próbujemy odtworzyć, odbudować proces i możliwości szkolenia w policji. (Dzwonek). Zaniedbana baza materialna powoduje, że w Polsce możemy szkolić w ramach szkoleń podstawowych, tzw. szkoleń awansowych, szkoleń specjalistycznych, m.in. w zakresie dotyczącym trudnych interwencji, ok. 5 tys. policjantów rocznie, a potrzeby są na poziomie 7-8 tys. W trybie natychmiastowym podjęliśmy działanie i wiele miesięcy temu uruchomiliśmy szkolenie policjantów poza szkołami policyjnymi, tworząc ośrodki szkolenia na bazie zdolności, które posiadają garnizony. W ten sposób istotnie zwiększyliśmy możliwości szkolenia policjantów i w 2024 r., kończącym się roku, pierwszym roku naszej odpowiedzialności, przeszkolonych policjantów jest zdecydowanie więcej niż w roku 2023, kiedy pana formacja, panie pośle, ponosiła odpowiedzialność za te sprawy. Żeby nie przedłużać nadmiernie, mam nadzieję, że będę mógł dokończyć tę myśl w drugiej części odpowiedzi na państwa pytania. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia