10. kadencja, 25. posiedzenie, 2. dzień (19-12-2024)

12. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 896).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Panie Marszałku! Państwo Posłowie! Będę starał się streszczać, bo pora już późna. Mam przyjemność przedstawić państwu niedużą ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, choć VAT i akcyza są głównym tematem.

    Co jest w tej ustawie? Ona się składa z trzech filarów. Pierwszy filar to są stawki VAT-u. Dokonujemy tu pewnych uproszczeń, doprecyzowań. Pokrótce, stawka 0% będzie dotyczyła również statków ratowniczych i łodzi ratunkowych, które nie są statkami pełnomorskimi. Drugi, stawkę 8-procentową dla wyrobów medycznych utrzymujemy również dla tych towarów, które są dopuszczone na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych. To techniczna zmiana. Dla rolników ważna zmiana: doprecyzowujemy obecne przepisy dotyczące nawozów, środków ochrony roślin oraz pasz objętych stawką 8%. Odwołujemy się do stosownych przepisów rolniczych, że tak się wyrażę. Były pewne niejasności. Bezterminowo z rozporządzenia do ustawy przenosimy 8-procentowy VAT na środki do produkcji rolnej, w szczególności poprawiające właściwości gleby. Rozszerzamy również, zmieniamy ze stawki 23% na stawkę 8% w przypadku niektórych produktów nawozowych. To jest uzgodnione z ministrem rolnictwa. Na kubeczki menstruacyjne obniżamy stawkę z 23% do 5%. To jest kwestia stawek.

    Jest też kwestia bardzo istotna dla obrotu gazem na giełdzie, energią oraz pozwoleniami na emisję CO2. Obrót na giełdzie jest dzisiaj opodatkowany według tzw. mechanizmu odwrotnego obciążenia. Mamy zgodę, żeby ten mechanizm przedłużyć. Chcemy go przedłużyć. Strony są zainteresowane. Zmiana tego systemu byłaby dla stron, uczestników tych transakcji bardzo kosztowna. Nie ulega wątpliwości, że jest to zmiana korzystna dla podatników. W temacie podatku akcyzowego mamy dwie zmiany dotyczące samochodów. Obecnie nie można w sposób legalny kupić samochodu i wywieźć go za granicę bez zapłacenia akcyzy. Mogą państwo obserwować takie sytuacje, w których z Polski samochody wyjeżdżają na lawecie. Najpierw przyjeżdżają na lawecie z Niemiec, potem wyjeżdżają na lawecie. Nie ma takiej potrzeby, żeby na lawecie wyjeżdżały. Gdy te przepisy zmienimy, będzie można kupić samochód z zamiarem wywożenia, zarejestrować go tymczasowo i wywieźć za granicę bez konieczności zapłacenia akcyzy. Akcyza będzie zapłacona i potem zwrócona. To się nazywa EU Pilot. Komisja Europejska zwróciła nam uwagę, że takie rozwiązania, które mamy, uniemożliwiają zwrot akcyzy, są niezgodne z traktatami, więc musimy to wprowadzić.

    Druga zmiana w akcyzie dotyczy rejestracji samochodów profesjonalnych, profesjonalnej rejestracji samochodów na potrzeby badań naukowych lub prac rozwojowych. Dzisiaj akcyzę trzeba zapłacić od takiego samochodu, potem można ją odzyskać. W nowym stanie prawnym tej akcyzy nie trzeba będzie płacić. To nie ma dużego znaczenia, z punktu widzenia budżetu państwa tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia, natomiast z punktu widzenia tych firm, które się tym zajmują, jest to już spore uproszczenie. Te firmy do ministra finansów się zwracały, więc się na to zgodziliśmy.

    Trzeci obszar dotyczy obowiązku. Polski Ład wprowadził obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami. Wydawało się to bardzo interesujące, natomiast to rozwiązanie, jak część rozwiązań Polskiego Ładu, niespecjalnie było przemyślane, więc było odkładane, odkładane i odkładane. W tym czasie wypracowaliśmy inne rozwiązanie. Mianowicie Krajowa Administracja Skarbowa od agentów rozliczeniowych otrzymuje w formie ustrukturyzowanej dane dotyczące transakcji płatniczych. I to rozwiązanie się dobrze sprawdza, więc proponujemy, żeby to rozwiązanie na stałe obowiązywało. Agenci rozliczeniowi będą do szefa KAS raportowali i nie trzeba będzie integrować kas z terminalami. Olbrzymie koszty, olbrzymie zamieszanie. Do tematu trzeba będzie pewnie wrócić, bo to w dłuższej perspektywie wydaje się rozsądne, natomiast w dłuższej perspektywie, z jasno zarysowanym horyzontem.

    Jak państwo popatrzą sobie na OSR do ustawy, on zakłada pewien wzrost dochodów. Ten wzrost pewnie będzie nieco mniejszy, bo w toku prac rządowych uwzględniliśmy propozycję resortu finansów rozszerzenia preferencji odnośnie do niektórych nawozów sztucznych wykorzystywanych w rolnictwie, więc pewnie ten dodatni efekt będzie nieco słabszy.

    Chciałbym, żeby te rozwiązania weszły z dniem 1 kwietnia, z wyjątkiem tego rozwiązania, o którym państwu mówiłem, czyli odwrotnego obciążenia odnośnie do handlu gazem, energią elektryczną i uprawnieniami do obrotu gazów cieplarnianych. Chcielibyśmy, żeby to rozwiązanie weszło 28 lutego przyszłego roku. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia