10. kadencja, 25. posiedzenie, 2. dzień (19-12-2024)
12. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 896).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Może najpierw kilka uwag do wystąpienia pana posła Kuźmiuka. Rzadko kiedy... w zasadzie wszystko pan popierał, zwracając uwagę na pewne wątpliwości. Czy będą oszustwa na nawozach mieszanych? Szczerze mówiąc, do głowy nam to nie przychodziło, bo jeśli one by były... chyba właśnie teraz będzie ich mniej, bo w zasadzie większość nawozów czy też wszystkie nawozy z jakimś drobnym wyjątkiem będą na tej samej stawce. Przyjrzymy się sprawie.
Integracja kas. Była taka niedobra praktyka parę lat temu, że się przepis wprowadzało, a następnie go się odraczało, odraczało, odraczało. Kilka takich przypadków było. To jest niedobra praktyka. Trzeba wprowadzić przepis i się potem go trzymać albo trzeba zaproponować jakieś kwestie przejściowe. Proszę zobaczyć, jak postępuje Ministerstwo Finansów w przypadku obowiązku kas fiskalnych. Co roku czy też co kilka lat kolejne grupy podatników taki obowiązek mają, dowiadują się z wyprzedzeniem. To się ewolucyjnie odbywa. Muszą państwo pamiętać, że większość kas, tych, które są teraz na rynku, to są kasy nowoczesne, w których integracja terminala z kasą jest dziecinnie prosta, bo on to już ma. Stare kasy tej opcji nie mają. Już niedługo, jak sprawdzaliśmy z kolegą, panem dyrektorem, połowa kas będzie tymi kasami nowoczesnymi, więc ten problem się sam rozwiąże.
Co do dochodów z VAT-u to faktycznie plus 17% nie uwzględnia przesunięcia czasowego, natomiast mówienie o 3% wydaje mi się... Tak na szybko sobie liczyłem i nie wychodzi to 3%, dlatego że to przesunięcie, jak porównamy sobie styczeń tego roku do stycznia poprzedniego roku...
(Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: Rok do roku.)
...to jest ok. 5-6 mld zł. Ciężko porównywać tak jeden do jednego. Przypatrzę się temu jeszcze. Na pewno te dochody są wyższe. Zobaczymy, jak będzie wyglądała kwestia przesunięć w tym roku, zobaczymy, jaki będzie wynik.
Co do reverse charge na obrót giełdowy to zobaczymy, co będzie dalej, zobaczymy, co Komisja powie, ale trzeba też pamiętać, że będziemy mieli KSeF, a więc być może problem się trochę sam rozwiąże, bo jednak KSeF właśnie jest po to, żeby uniknąć znikających podatników.
Pytanie dotyczące liczby samochodów rejestrowanych czasowo w celu wywozu. W tej chwili przepisy są, jakie są. Nie można w legalny sposób... Przepisy nie pozwalają na ten zwrot. Patrzyliśmy na ceny i w przypadku małych samochodów z silnikami poniżej 2 l akcyza jest na tyle mała, że pewnie nie opłaca się, mówiąc krótko, ten cały zabieg, żeby iść do sądu. Mam dane, które mówią, że takich samochodów było ok. 26 tys. Pewnie ten proceder będzie teraz nieco większy, natomiast ciężko mówić o uszczupleniu budżetu, bo te pieniądze nam się nie należą tak naprawdę, bo samochód nie jest eksploatowany w Polsce, a podatek akcyzowy jest podatkiem konsumpcyjnym od używania samochodów w Polsce. Być może należy się liczyć z tym, że dilerzy się ucieszą...
(Poseł Magdalena Łośko: Na pewno.)
...bo będą realizowali większą sprzedaż w Polsce, więc to de facto wyjdzie na plus.
Bardzo dziękuję państwu za takie podejście. Myślę, że tę drobną ustawę, ale załatwiającą kilka ważnych kwestii, dość sprawnie przeprocedujemy. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia