10. kadencja, 25. posiedzenie, 2. dzień (19-12-2024)

Oświadczenia.

Poseł Marek Gróbarczyk (tekst niewygłoszony):

    Rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął szereg działań na rzecz rozwoju infrastruktury wodnej, które przyczyniają się do wzmocnienia gospodarki i poprawy konkurencyjności Polski. Jednym z kluczowych osiągnięć była modernizacja drogi wodnej Odra - Hawela, która została przystosowana do IV klasy żeglowności, umożliwiającej transport większych jednostek towarowych. To strategiczne przedsięwzięcie otwiera nowe możliwości dla żeglugi śródlądowej, stanowiącej ekologiczny i efektywny sposób transportu towarów.

    Kolejnym istotnym projektem była modernizacja mostu w Podjuchach, który znacząco usprawnił przeprawy na Odrze i poprawił dostępność infrastruktury transportowej w regionie. Ta inwestycja jest dowodem na to, że rozwój nowoczesnej infrastruktury hydrotechnicznej może być realizowany w sposób zrównoważony, przynosząc wymierne korzyści gospodarcze i społeczne.

    Działania te pokazują, że Polska ma potencjał, aby stać się kluczowym graczem na mapie europejskiej żeglugi śródlądowej. Dlatego tym bardziej niezrozumiałe są plany utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry, które mogą zniweczyć efekty tych inwestycji. Nowe ograniczenia środowiskowe i przedłużające się procedury administracyjne grożą zahamowaniem dalszego rozwoju infrastruktury wodnej oraz zablokowaniem żeglowności na Odrze. Przekreślenie tych perspektyw może z kolei prowadzić do przeniesienia transportu ładunków na mniej ekologiczne środki, takie jak transport drogowy, co byłoby sprzeczne z deklaracjami o dążeniu do ochrony środowiska.

    Utworzenie Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry wiąże się z koniecznością ponoszenia znacznych wydatków, zarówno w fazie organizacyjnej, jak i w ramach jego bieżącego utrzymania. Obejmują one powołanie nowych struktur administracyjnych, zatrudnienie pracowników oraz zapewnienie infrastruktury niezbędnej do zarządzania parkiem. Do tego dochodzą koszty działań ochronnych, takich jak monitoring środowiskowy, badania naukowe oraz realizacja programów ochrony ekosystemów. Utworzenie parku wymaga także uwzględnienia rekompensat finansowych dla jednostek samorządu terytorialnego, właścicieli terenów oraz dla przedsiębiorców, których działalność zostanie ograniczona w związku z wprowadzeniem nowego reżimu ochronnego.

    Powstanie Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry w obecnej sytuacji gospodarczej to krok nie tyle nieprzemyślany, ile wręcz szkodliwy. Choć ochrona przyrody jest ważna, realizacja tego projektu w proponowanym kształcie oznacza zablokowanie strategicznych inwestycji oraz zmarnowanie potencjału, jaki niesie rozwój żeglugi śródlądowej, budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz modernizacja portu Szczecin-Świnoujście. W obliczu rekordowego deficytu budżetowego oraz pilnych potrzeb gospodarczych, państwo nie może pozwolić sobie na projekty generujące dodatkowe wydatki i hamujące rozwój kluczowych sektorów gospodarki.

    Plany utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry muszą zostać odrzucone. Zamiast inwestować w kosztowną administrację i biurokrację związaną z zarządzaniem parkiem, środki te powinno się skierować na rozwój żeglugi, modernizację Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz rozbudowę portów, które są motorem rozwoju gospodarczego regionu i całego kraju.

    Nie stać nas na projekty, które prowadzą do paraliżu inwestycji hydrotechnicznych, wydłużenia procesów administracyjnych i wzrostu kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Ograniczenie modernizacji szlaków wodnych czy infrastruktury portowej będzie skutkować utratą konkurencyjności Polski w regionie Morza Bałtyckiego i przeniesieniem transportu ładunków na drogi lądowe, co zwiększy koszty dla przedsiębiorców i obciąży środowisko naturalne wbrew założeniom rzekomej ochrony przyrody.


Przebieg posiedzenia