10. kadencja, 26. posiedzenie, 1. dzień (08-01-2025)

1. punkt porządku dziennego:

Przedłożony przez Ministra do Spraw Unii Europejskiej dokument: ˝Program Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (1 stycznia - 30 czerwca 2025 r.)˝ (druk nr 904).

Poseł Rafał Kasprzyk:

    Dziękuję, pani marszałek.

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Polska będzie przewodniczyć Radzie Europy z przewodnim hasłem: Bezpieczeństwo, Europo!

    Agresja Rosji na Ukrainę uświadamia nam, jak skutecznie Unia Europejska spełniła i nadal spełnia swój główny cel: pokój w Europie. Bez wątpienia członkostwo w Unii i NATO gwarantuje każdemu członkowi, tak jak zagwarantowało Polsce, bezpieczeństwo na poziomie, jakiego żaden pojedynczy naród, żadne państwo samodzielnie by nie osiągnęło. Od planu Schumana, czyli początków Unii Europejskiej, minie w tym roku 75 lat. To głównie dzięki wizji Roberta Schumana i powstaniu Unii Europejskiej nastał w Europie długi okres pokoju.

    Przez ostatnie 21 lat uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej trwał też okres wzrostu gospodarczego, rozwoju państw członkowskich, epoki dobrobytu i spokoju ich mieszkańców. Sytuacja międzynarodowa, a przede wszystkim wojna na naszym kontynencie, wzbudza jednak olbrzymie obawy.

    Dzisiaj, rozpoczynając polską prezydencję w Radzie Unii Europejskiej, polski rząd uwzględnił te obawy, formułując siedem obszarów bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo dla ludzi - jako klub Polska 2050 - Trzecia Droga podkreślamy, że prezydencja Polski musi być o ludziach i dla ludzi.

    Bezpieczeństwo zewnętrzne - gwarancją pokoju jest dzisiaj wsparcie europejskich inicjatyw obronnych, w tym przemysłu zbrojeniowego, budowy umocnień na granicy z Rosją i Białorusią, rozwój infrastruktury wojskowej. Gwarancją naszego bezpieczeństwa jest stabilne i przyjazne nam sąsiedztwo. Liczymy na dalsze silne wsparcie przez polską prezydencję planu rozszerzenia Unii Europejskiej o kolejne państwa, które podzielają nasze wartości. Liczymy, że pierwszym państwem dołączającym do europejskiej unii wolnych narodów będzie niepodległa Ukraina. Błędem, a być może i zdradą stanu, była rezygnacja z projektów wojskowych czy likwidacja centrum kontrwywiadu NATO.

    Bezpieczeństwo wewnętrzne. Wspieramy rząd w celu wypracowania stanowiska Rady do negocjacji z Parlamentem Europejskim w zakresie wniosku dotyczącego reagowania na instrumentalizację imigracji. Zachowując humanitaryzm, nigdy nie zaakceptujemy działań, których celem jest handel dziećmi, niewolnictwo seksualne czy handel ludzkimi narządami. Nie osiągniemy pełnego bezpieczeństwa wewnątrz Unii bez przestrzegania praworządności, wspólnych wartości i zasad. Decyzja Węgier o azylu dla zbiega z Polski to działanie wbrew unijnym wartościom, kolejny element wojny hybrydowej i rozbijania europejskiej jedności.

    Bezpieczeństwo informacyjne. Wspieramy zawarte w programie polskiej prezydencji inicjatywy dla zaleceń Rady w sprawie koordynacji i współpracy w przypadku cyberincydentów dużej skali i kryzysów cybernetycznych. Poza zwalczaniem dezinformacji i manipulacji w Internecie Polska 2050 wzywa do wywierania większego nacisku na długofalowe inicjatywy w obszarze edukacji obywatelskiej, budowania psychologicznej odporności społeczeństw i przygotowania na sytuacje kryzysowe oraz wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego i zaangażowania obywateli na rzecz wspólnego dobra.

    Podzielamy zawartą w programie tezę, że jest to konieczne do budowy odporności oraz zahamowania polaryzacji i radykalizacji. To właśnie domniemana anonimowość w sieci podsyca polaryzację, tak niedobrą dla naszych narodów, oraz ułatwia radykalizację przekazu, co z kolei prowadzi do hejtu, który niszczy nas psychicznie, ale też fizycznie. Polska 2050 aktywnie wspiera działania prowadzące do ograniczania hejtu w Internecie oraz do pozbawiania hejterów zasłony anonimowości i odpowiedzialności za swoje działania.

    Wielką rolą instytucji unijnych jest zwalczanie dezinformacji klimatycznej. Nie ma chyba innego obszaru, który poddany byłby tak wielkiej manipulacji. Oczekujemy więc od polskiej prezydencji w Radzie Europy wdrożenia bardzo szerokiej strategii komunikacyjnej w celu przekazywania faktów i naukowych argumentów dotyczących zmian klimatu, ich wpływu na wiele dzisiaj obserwowanych zjawisk, również zjawisko migracji, oraz przedstawiających możliwe drogi działania i efekty ich wdrożenia. Fakty, nie mity. Leczenie przyczyn, nie skutków. Do tego wzywa nas też młode pokolenie w całej Europie, pokolenie, które nie chce być ostatnie. Polska prezydencja ma być przecież właśnie dla ludzi.

    Bezpieczeństwo ekonomiczne. Mniej kar i zakazów, więcej zachęt i nagród. Skoncentrujmy się na znoszeniu barier i obciążeń biurokratycznych. Proste unijne regulacje, mniej skomplikowanych procedur i mniej obowiązków sprawozdawczych, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw. Uelastycznianie zasad wdrażania polityki energetyczno-klimatycznej.

    Przywrócenie równych warunków konkurencji dla przemysłu Unii Europejskiej w obliczu praktyk protekcjonistycznych globalnych konkurentów to ważne zadanie naszej prezydencji. Pomoże w tym niedawny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 października 2024 r. TSUE wykazał, że przedsiębiorcy z państw, które nie zawarły umowy międzynarodowej w sprawie zamówień publicznych, nie mają automatycznego prawa do uczestniczenia w przetargach unijnych.

    Bezpieczeństwo energetyczne. To przede wszystkim całkowite odejście od źródeł energii z Rosji, obniżenie cen energii i walka z przyczynami, a nie skutkami zmian klimatu. Uniezależnienie się od Rosji to wprost pozbawienie jej pieniędzy na finansowanie działań zbrojnych, ale to także szybszy rozwój nowych technologii wytwarzania energii, dekarbonizacji i energii rozproszonej, to lepsze warunki dla przemysłu rolnego i produkcji zdrowej żywności. Dla Polski 2050 ważne jest wspieranie rozwoju wszystkich technologii wytwarzania energii niezbędnych dla zielonej transformacji, w tym energetyki jądrowej. Ogromny wzrost importu rosyjskiego węgla i gazu był kardynalnym błędem poprzedniego rządu. Racja stanu Polski i Europy to niezależność energetyczna i wsparcie czystej, rozproszonej energetyki.

    Bezpieczeństwo żywnościowe. Dbając o dochody europejskich rolników, oczekujemy zabezpieczenia naszych segmentów wrażliwych oraz dopełnienia obowiązku przestrzegania przez producentów spoza Unii Europejskiej unijnych kryteriów jakościowych i bezpieczeństwa żywności. Wyzwaniami w tym zakresie są oczywiście zarówno akcesja Ukrainy, jak i umowa z rynkiem Ameryki Południowej, Mercosur.

    Od polskiej prezydencji oczekujemy także przygotowania rolnictwa europejskiego na wyzwania związane z dramatycznymi zmianami klimatycznymi, czyli wyzwaniami, których w przeciwieństwie do umów nie jesteśmy w stanie negocjować. Efektem tych zmian są bowiem długotrwałe susze, ulewy, pożary, gradobicia, które niweczą pracę rolników. Walczmy z tymi zmianami klimatu i zatruwaniem ziemi, powietrza i wody, a nie z zielonym ładem.

    (Głos z sali: W Chinach trzeba zacząć.)

    Bezpieczeństwo zdrowotne. Po doświadczeniu COVID-19 oczekujemy kontynuowania polityki uniezależnienia Europy w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania, a produkowanych w Azji. Liczymy na wsparcie polskiej prezydencji w zakresie produkcji leków w Unii Europejskiej i większą dywersyfikację łańcuchów dostaw. Wnosimy o intensyfikację działań prewencyjnych w zakresie poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

    Prezydencja dla ludzi, bo o ludziach. Bezpieczeństwo, Europo. Chcemy, żeby taka była Polska prezydencja. Jesteśmy pewni, że za pół roku Europa dzięki polskiej prezydencji będzie bezpieczniejsza. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia