10. kadencja, 26. posiedzenie, 1. dzień (08-01-2025)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (druki nr 878 i 905).

Poseł Sprawozdawca Krystyna Sibińska:

    Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! 4 grudnia 2024 r. marszałek Sejmu skierował do pierwszego czytania na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy zawarty w druku nr 878. Jest to projekt, który zmienia ustawę o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego oraz kilka innych ustaw.

    Ta pierwotna ustawa zwana jest ustawą sankcyjną, została wprowadzona w życie 16 kwietnia 2024 r. i miała na celu wprowadzenie takich mechanizmów, które wykluczyłyby osoby, instytucje wspierające reżim Federacji Rosyjskiej bądź Białorusi z pewnych działań, które odbywają się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Ustawa funkcjonuje już kilka miesięcy. Wprowadza rozwiązania krajowe, ale też takie, które wynikają z rozwiązań i dyspozycji Unii Europejskiej. Natomiast Unia Europejska przewidziała 15 pakietów takich działań sankcyjnych, natomiast nasza ustawa przewidywała wprowadzenie w życie tylko czterech, dlatego też pojawiła się konieczność wprowadzenia odpowiedniej zmiany legislacyjnej, która dawałaby możliwość wprowadzenia tych dodatkowych obostrzeń, ale też po analizie funkcjonowania przepisów przez te kilka miesięcy spowodowała, że możemy pewne przepisy skorygować, uzupełnić lub doprowadzić do tego, żeby były one bardziej skuteczne. Z informacji przedstawionej w uzasadnieniu ustawy wiemy, że ponad 520 wpisów zostało dokonanych na krajową listę sankcyjną i to są wpisy, które wynikają zarówno z tych przepisów krajowych, jak i tych unijnych. 95 dotyczy podmiotów gospodarczych, natomiast pozostałe prawie 430 dotyczy osób i podmiotów, które funkcjonują właśnie jako przedstawiciele Białorusi lub Federacji Rosyjskiej. To są mechanizmy, które powodują, że osoby, które wspierają reżim Federacji Rosyjskiej bądź Białorusi, które wspierają działania, które nie są zgodne z polską racją stanu, które powodują, że są łamane prawa człowieka, że tak naprawdę wspierają pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu... I musimy wprowadzić takie korekty, które jeszcze bardziej uszczelnią cały ten proces i które spowodują, że zarówno takie instytucje, jak i osoby, które mają w zamyśle wspieranie reżimu Federacji Rosyjskiej bądź Białorusi, będą wykluczone z wszelkich działań, które mogą się odbywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    W związku z tym komisja w dniu 18 grudnia 2024 r. rozpatrzyła ten projekt na posiedzeniu, odbyła się dyskusja ogólna, odbyło się również szczegółowe rozpatrzenie proponowanych zmian, zostało zgłoszonych kilka poprawek redakcyjnych i legislacyjnych. I muszę państwa, Wysoką Izbę poinformować, że projekt zmiany przepisów ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu został przez Komisję Finansów Publicznych przyjęty bez głosu sprzeciwu.

    W związku z powyższym jako sprawozdawca komisji rekomenduję również Wysokiej Izbie, żeby taki ten projekt, którego sprawozdanie przedstawiamy w druku nr 905, został przyjęty przez Wysoką Izbę. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia