10. kadencja, 26. posiedzenie, 1. dzień (08-01-2025)

5. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy (druki nr 927 i 928).

Poseł Krzysztof Habura:

    Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy, druk sejmowy nr 927. Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski w ramach mechanizmu rynku mocy w przypadku przewidywanych problemów z pokryciem zapotrzebowania na moc w systemie elektroenergetycznym kraju.

    W 2019 r. rynek mocy został zmodyfikowany przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej, które to rozporządzenie wprowadziło wymogi dotyczące limitów emisji CO2. W następstwie powyższego konieczne było dostosowanie polskiego rynku mocy do wprowadzonych limitów emisji CO2, w konsekwencji czego od dnia 1 lipca 2025 r. jednostki wytwórcze emitujące powyżej 550 kg CO2/MWh nie będą posiadały zobowiązań ani nie będą otrzymywać płatności lub zobowiązań dotyczących przyszłych płatności w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych. To ograniczyło znacząco zakres podmiotów, które konkurują w ramach aukcji rynku mocy, co może doprowadzić do braku pokrycia całego zapotrzebowania na moc, jakie będzie niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii.

    Aby rozwiązać ten problem, proponuje się wprowadzenie dodatkowej tzw. aukcji uzupełniającej, w ramach której byłby możliwy udział jednostek wytwórczych emitujących powyżej 550 kg CO2/MWh i ich konkurowanie z pozostałymi podmiotami, które spełniają limit tej emisji.

    Taką możliwość w ograniczonym czasie i pod rygorystycznymi warunkami daje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1747 z 13 czerwca 2024 r. Aukcje uzupełniające będą w swej istocie przedłużeniem istniejących procesów rynku mocy i będą organizowane w przypadku, gdy po przeprowadzeniu pierwotnych procesów rynku mocy na dany rok dostaw zidentyfikowany problem z wystarczalnością zasobów wytwórczych nie zostanie rozwiązany, a fakt ten zostanie potwierdzony przez ocenę wystarczalności zasobów wytwórczych na poziomie krajowym i zostanie stwierdzona uzasadniona potrzeba zakupu dodatkowych mocy. W związku z tym projektodawca proponuje przeprowadzenie czterech aukcji uzupełniających na następujące okresy dostaw: druga połowa 2025 r. - to jest aukcja półroczna oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 - to są aukcje roczne, które zostaną przeprowadzone z krótszym niż rok wyprzedzeniem względem momentu rozpoczęcia trwania obowiązku mocowego. Aukcje uzupełniające zapewnią zatem możliwość konkurencji między jednostkami wysokoemisyjnymi i niskoemisyjnymi, co może przełożyć się pozytywnie na ceny energii. Do udziału w akcjach uzupełniających po uprzedniej certyfikacji ogólnej będą uprawnione: istniejące jednostki wytwórcze, istniejące jednostki wytwórcze zagraniczne, jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych, jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych zagranicznych i jednostki DSR planowane. Jednostki DSR to odbiorcy energii, którzy w okresach zagrożenia systemu elektroenergetycznego dobrowolnie i czasowo redukują swoje zapotrzebowanie na energię.

    Szanowni Państwo! To niezwykle ważna, potrzebna i oczekiwana dla bezpieczeństwa państwa ustawa. Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska będzie głosował za jej przyjęciem. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia