10. kadencja, 26. posiedzenie, 1. dzień (08-01-2025)
6. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 924).
Poseł Urszula Nowogórska:
Szanowna Pani Marszałek! Szanowny Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego - Trzeciej Drogi wygłosić stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zawartego w druku sejmowym nr 924.
Wysoka Izbo! Bezpieczeństwo państwa i jego obywateli, dbałość o porządek publiczny to obowiązek, który ciąży na każdym rządzie i każdej władzy. Powinna to być debata, która nie opiera się na podziałach politycznych, powinna to być debata ponad podziałami politycznymi, z poszanowaniem również praw i humanitaryzmu osób, których rzecz dotyczy. Dotychczasowe działania i wysiłki, wprowadzone regulacje prawne w reakcji na instrumentalizację zjawiska migracji okazują się niewystarczające. Stąd decyzja o stworzeniu rządowego projektu ustawy, które ma na celu stworzenie mechanizmów, które służyć będą zapobieganiu destabilizacji sytuacji wewnętrznej w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej. Destabilizacja stała się dla niekorzystnych dla Polski sił celem, chodzi o zaburzenie wewnętrznego mechanizmu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Dzieje się to poprzez stworzenie zjawiska presji migracyjnej kreowanej przez państwa trzecie, głównie Białoruś i Rosję, lub inne podmioty, szczególnie również te związane z grupami przestępczymi. Na skutek nasilenia procesu wydawania wiz turystycznych osobom m.in. z Bliskiego Wschodu i Afryki przez władze Białorusi nasiliła się nielegalna migracja, na skutek której do Polski i państw Unii Europejskiej zaczęli docierać cudzoziemcy, których głównym celem jest dotarcie do jakiegokolwiek kraju Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii. Ci ludzie w momencie nielegalnego przekraczania polskiej granicy nie posiadają zazwyczaj żadnych dokumentów, co funkcjonariuszom Straży Granicznej utrudnia ich identyfikację, wdrożenie procedury azylowej i w zasadzie uniemożliwia tzw. cofnięcie tych ludzi do kraju pochodzenia. Na początku nasilenia nielegalnej migracji na granicy polsko-białoruskiej obserwowaliśmy przekroczenia przez kobiety, dzieci, osoby starsze.
(Poseł Dariusz Matecki: Kłamstwo.)
Obecnie zmienił się profil osób, które przekraczają tę granicę. Coraz częściej mamy do czynienia z młodymi mężczyznami, którzy są doskonale wyszkoleni i przygotowani do działań sabotażowych, często również związani z przeszłością przestępczą. Przerzut migratów przez polską granicę to element destabilizacji i próba wywołania chaosu wewnętrznego, a kiedy dołożymy do tego ataki różnymi przedmiotami i prowizoryczną bronią na polskich funkcjonariuszy, to już na pewno mamy do czynienia z naruszeniem bezpieczeństwa wewnętrznego.
Z prowadzonej statystyki wynika, iż w okresie od 1 lipca 2021 r. do 19 listopada 2024 r. Straż Graniczna zanotowała ponad 110 tys. prób nielegalnego przekroczenia naszej granicy.
Ponadto trzeba głośno podkreślić, że postępowania o udzielenie ochrony międzynarodowej wobec cudzoziemców z kierunku białoruskiego w ramach tzw. instrumentalizacji zazwyczaj kończą się umorzeniem z powodu tzw. dorozumianego wycofania wniosku. Zdarza się tak, że po złożeniu wniosku cudzoziemcy idą dalej w kierunku innych państw Unii Europejskiej. Nie można tych ludzi cofnąć do kraju pochodzenia, gdyż w ich państwach albo toczy się wojna, albo nie pozwala na to sytuacja wewnętrzna. Mam tutaj na myśli np. Sudan, Jemen, Afganistan czy Somalię. Nie można też cofnąć ich na Białoruś, gdyż Białoruś wypowiedziała międzynarodową umowę o readmisji osób przebywających nielegalnie. Gdy zatem podsumowujemy nadużycia prawa azylowego, to sami widzimy, że sprzyjają one destabilizacji sytuacji wewnętrznej w Polsce oraz służą do realizacji przerzutów cudzoziemców do innych państw Unii Europejskiej.
Ustawa, nad którą dzisiaj debatujemy, daje możliwość wprowadzenia na 60 dni czasowego ograniczenia prawa do złożenia wniosku o ochronę międzynarodową z możliwością przedłużenia na kolejny okres. Pomimo czasowego ograniczenia wnioski mogą składać małoletni, kobiety w ciąży, osoby, które muszą być traktowane wyjątkowo ze względu na wiek albo na chorobę, osoby rzeczywiście zagrożone i narażone na krzywdę w swoim kraju oraz obywatele państwa stosującego instrumentalizację. Czasem posiadają oni Kartę Polaka albo mają polskie pochodzenie, polskie korzenie.
Wysoka Izbo! Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga popiera tę ustawę i będzie monitorować jej losy, bo dla nas bezpieczeństwo państwa i obywateli jest wartością nadrzędną. Bardzo dziękuję.
Przebieg posiedzenia