10. kadencja, 26. posiedzenie, 2. dzień (09-01-2025)

9. punkt porządku dziennego:

Informacja bieżąca.

Poseł Anita Kucharska-Dziedzic:

    Szanowna Pani Marszałkini! Wysoka Izbo! I przede wszystkim Panie Ministrze! Rozpoczęła się polska prezydencja w Unii Europejskiej. Informacyjny materiał rządowy stawia diagnozę wyzwań i potrzeb zarówno Europy, jak i Polski. Padają słowa: niepewność i niepokój. Jest wskazanie na agresję zbrojną Rosji na Ukrainę, która toczy się u bram Europy i przecież przy polskiej granicy. Jeśli padają słowa o konieczności wzmocnienia potencjału obronnego, to jest to także konieczność wzmocnienia potencjału obronnego zabezpieczającego Europę przed coraz skuteczniejszymi cyberatakami, już trwałym elementem wojny hybrydowej. Jeśli rząd diagnozuje rosnące napięcia geopolityczne, erozję porządku międzynarodowego opartego na demokracji, demokratyzacji i szacunku dla praw człowieka, to te napięcia w dużej mierze opierają się na manipulacjach informacją, dezinformacją, wzbudzaniu i pobudzaniu nienawiści, pogardy, lęków czy wręcz histerii wpływającej na decyzje wyborcze. Społeczeństwa poddane manipulacji umysłami i emocjami stają się coraz mniej obywatelskie, a państwa coraz mniej praworządne.

    Unia Europejska musi chronić siebie i swoich obywateli oraz zadbać o swoje najbliższe otoczenie. Bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne odmieniane jest tutaj przez wszystkie przypadki. To bezpieczeństwo to też cyberbezpieczeństwo. I tu mamy kilka przenikających się zagrożeń, będących też skutkami odmiennych patologii życia społecznego, bo mówimy nie tylko o cyberterroryzmie i cyberatakach, ale także o tej, pardon le mot, swojskiej cyberprzemocy codziennej. Myślę tu o implementacji zapisów dyrektywy unijnej o bezpieczeństwie pokrzywdzonych przemocą domową i poseparacyjną czy przemocą seksualną w sieci.

    Unia Europejska ma potencjał zbudowania odpornego, innowacyjnego i zrównoważonego ekosystemu cyfrowego, który przyniesie korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom, promując przy tym istotne dla Unii Europejskiej wartości. W jaki sposób w obszarze cyfrowym i telekomunikacji polska prezydencja będzie dążyła do dalszego wzmacniania odporności Unii Europejskiej? Na czym będzie polegało kompleksowe podejście do cyberbezpieczeństwa? Jak wzmocnicie państwo koordynację pomiędzy sferą cywilną i wojskową? Ministerstwo Cyfryzacji, wskazując na cyfrowe priorytety polskiej prezydencji, wymienia ich kilka. Dopytam zatem. Kluczowym celem jest stworzenie ujednoliconego modelu reagowania na incydenty dużej skali oraz systemu zgłaszania wszystkich incydentów. Polska podejmie pracę nad aktualizacją ram koordynacji Unii Europejskiej w sytuacjach kryzysowych w cyberprzestrzeni, tj. Cyber Blueprint, oraz nad usprawnieniem współpracy między sferą cywilną a wojskową. Proszę o wskazanie obecnych słabości systemu i pożądanych rozwiązań. Czy taką słabością są różnice w finansowaniu cyberbezpieczeństwa? I jak państwo chcecie wpływać na polityki państw członkowskich? Czy Polska ma takie ambicje?

    W marcu 2025 r. odbędzie się nieformalne posiedzenie Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, które w całości poświęcone będzie cyberbezpieczeństwu. Proszę o informacje, jakie są cele do osiągnięcia postawione przez rząd i ministra cyfryzacji.

    Rozwój sztucznej inteligencji i innych technologii cyfrowych to szansa, ale też zagrożenie. Jak w to chcecie państwo ingerować, by zapewnić zrównoważony rozwój innowacyjnych zastosowań sztucznej inteligencji, przy jednoczesnym zapewnieniu ich bezpieczeństwa? Czy planujecie państwo nową unijną strategię dotyczącą sztucznej inteligencji? Jakie będą jej założenia?

    W ramach prezydencji Polska zamierza skupić się na efektywności i spójności regulacji cyfrowych, dążąc do ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw. Jak chcecie państwo ograniczać regulacje cyfrowe i ułatwiać inwestycje? Bo mówimy o rozwoju i społecznym, i gospodarczym, któremu cyfryzacja ma służyć, a nie zagrażać. Jakie cele stawia sobie polska prezydencja w zakresie transformacji cyfrowej państw członkowskich, jak i państw kandydujących? Myślę tu o Ukrainie i Mołdawii. Panie ministrze, jakich chcecie państwo globalnych standardów cyfrowych, także w kontekście przyszłości Internetu i modelu, w jakim będzie zarządzany? Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia