10. kadencja, 26. posiedzenie, 2. dzień (09-01-2025)

9. punkt porządku dziennego:

Informacja bieżąca.

Poseł Paulina Matysiak:

    Pani Marszałek! Panie Premierze! Chciałabym się dowiedzieć od pana ministra o działaniach, jakie podejmował w temacie związanym z ujawnieniem potencjalnych zagrożeń dla infrastruktury krytycznej państwa, które są związane z wykryciem mechanizmów celowo wywołujących awarie w systemach sterowania taborem kolejowym firmy Newag. Analizy techniczne, które wykonali eksperci do spraw cyberbezczeństwa, wskazały na obecność funkcji w kodzie oprogramowania, które ograniczały działanie systemów sterowania w pociągach, które są eksploatowane przez polskich przewoźników. Tak naprawdę szczególnej uwagi wymaga weryfikacja potencjalnych zagrożeń dla ciągłości funkcjonowania transportu kolejowego w czasie krytycznym bądź chwili zagrożenia i wykluczenie ewentualnej możliwości wykorzystania wykrytych podatności przez podmioty zewnętrzne działające na szkodę Polski. Jakie działania podjęto w zakresie cyberbezpieczeństwa, by wyjaśnić awarie pociągów firmy Newag i zapobiec podobnym incydentom w przyszłości? (Dzwonek) Jakie mechanizmy nadzoru i kontroli cyberbezpieczeństwa są stosowane wobec oprogramowania i urządzeń dostarczanych przez producentów taboru kolejowego? Czy w związku z awarią tych pociągów są przewidywane zmiany regulacyjne w tym zakresie? Jak ministerstwo współpracuje z innymi organami?

    Wicemarszałek Dorota Niedziela:

    Dziękuję bardzo, pani poseł.

    Poseł Paulina Matysiak:

    Ostatnie pytania. Jakie wnioski wynikają z analizy tej sprawy w kontekście cyberbezpieczeństwa infrastruktury krytycznej? I przede wszystkim: Jakie działania podjęto w związku z tymi wnioskami? Dziękuję.


Przebieg posiedzenia