10. kadencja, 26. posiedzenie, 2. dzień (09-01-2025)

12. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji (druk nr 867).

Poseł Krystian Łuczak:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Mam przyjemność przedstawić stanowisko klubu Koalicji Obywatelskiej na temat poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji. Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji zakłada zabezpieczenie społeczeństwa przed posiadaniem broni przez osoby, które ze względu na stan zdrowia mogą nie spełniać aktualnie obowiązujących wymogów ustawowych. Proponowana regulacja wprowadzałaby mechanizm pozwalający na weryfikację adekwatności orzeczeń, co ma stanowić dodatkowe zabezpieczenie.

    Według wnioskodawców zmiana przepisów dotyczyć będzie zwłaszcza myśliwych, którzy używając broni, powodują wypadki prowadzące do trwałych uszczerbków na zdrowiu lub zagrażające życiu innych myśliwych oraz osób postronnych. Zdaniem wnioskodawców problemy te spowodowane są w szczególności zbyt rzadkim przeprowadzaniem badań potwierdzających, że osoba może dysponować bronią w celach łowieckich, oraz brakiem zwiększonej częstotliwości badań po osiągnięciu wieku, w którym zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia chorób lub dysfunkcji uniemożliwiających prawidłowe obchodzenie się z bronią. W uzasadnieniu projektu nie wskazano jednak danych dotyczących liczby wypadków na polowaniach ani związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wypadkami na polowaniach a stanem zdrowia sprawcy wypadku.

    (Głos z sali: Brawo!)

    Według danych przedstawionych w stanowisku Polskiego Związku Łowieckiego pochodzących z analizy akt postępowań dyscyplinarnych prowadzonych przez uprawnione organy Polskiego Związku Łowieckiego oraz danych dotyczących prowadzonej przez Polski Związek Łowiecki ewidencji polowań indywidualnych, zbiorowych oraz odstrzałów sanitarnych

    W latach 2020-2023 odbyło się ponad 19 mln polowań i odstrzałów sanitarnych, podczas których doszło do 22 postrzeleń, a śmierć poniosło 7 osób. Wynika z tego, że statystycznie na 1 mln polowań dochodziło do jednego postrzelenia.

    Proponowana ustawa nakłada na myśliwych obowiązek uzyskania nowego orzeczenia w terminie 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie, co ma nastąpić po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy. W tym kontekście wydają się uzasadnione obawy Polskiego Związku Łowieckiego oraz innych środowisk łowieckich - zgłaszane również w ramach konsultacji społecznych - o zagrożeniu możliwości realizacji nałożonego na myśliwych nowego obowiązku ustawowego.

    (Poseł Krzysztof Tuduj: Brawo, Platformo!)

    Według projektu ustawy orzeczenia lekarskie nie mogą być wystawione wcześniej niż na 3 miesiące przed terminem ich przedłożenia, co budzi uzasadnioną wątpliwość w sprawie niewystarczającej liczby lekarzy i psychologów uprawnionych do przeprowadzenia tego rodzaju badań w określonym ustawowo terminie. Może dojść do sytuacji, w której poszczególni myśliwi straciliby pozwolenie na broń nie z uwagi na własne działania czy zaniechania, ale ze względu na niezależne od nich uwarunkowania prawno-instytucjonalne, ukształtowane m.in. proponowanymi w przedmiotowym projekcie regulacjami. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że w większości państw członkowskich Unii Europejskiej wymóg sprawdzenia stanu zdrowia osoby ubiegającej się o pozwolenie na broń w celach łowieckich lub uprawnienie do wykonywania polowania jest realizowany jednorazowo, w momencie ubiegania się o uprawnienie, jeśli nie znaleziono potrzeby czy uzasadnienia dla zwiększenia jego częstotliwości.

    Po uwzględnieniu wszystkich powyższych argumentów Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska rekomenduje dalsze procedowanie nad proponowanym projektem ustawy i oczywiście dokonanie pogłębionych analiz, szczególnie w odniesieniu do uwag, które pojawiły się w ramach konsultacji społecznych. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia