10. kadencja, 26. posiedzenie, 2. dzień (09-01-2025)
10. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskiej (druk nr 906).
Poseł Zbigniew Bogucki:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Z uwagą słuchałem wystąpienia pana ministra. Już pierwsze słowa wzbudziły moje olbrzymie zdziwienie. Pan minister raczył powiedzieć, że my jako Polska już przystąpiliśmy formalnie do Prokuratury Europejskiej. Panie ministrze, a w jakim trybie i jak to się stało? W takim razie po co my się tutaj dzisiaj spotykamy i po co mamy procedować nad ustawą, skoro pan minister twierdzi, że już przystąpiliśmy do Prokuratury Europejskiej? Więcej: nawet ta forma procedowania w zakresie ustawy zwykłej nie jest wystarczająca. Zaraz to wykażę i udowodnię. A więc to jest coś, co budzi moje zdziwienie, bo w takim razie niepotrzebna jest nasza obecność tutaj, niepotrzebna jest ta dyskusja.
Wsłuchiwałem się w wystąpienie pana ministra i poza tym, że mają być jakieś bliżej nieokreślone korzyści dla państwa polskiego, dla polskich obywateli, szerzej, również dla Unii Europejskiej, bo przecież jesteśmy członkiem Wspólnoty, to nie dowiedziałem się o ani jednej zalecie tej prokuratury, tzn. co miałoby działać lepiej, co miałoby działać sprawniej, bardziej wydolnie, jak skorzysta na tym państwo polskie, jak skorzystają polscy obywatele. Poza tym przymiotnikiem: europejska - Prokuratura Europejska - właściwie nie przedstawił pan, panie ministrze, żadnych konkretnych okoliczności i przykładów, jak wpisanie się czy wejście Polski do struktury Prokuratury Europejskiej będzie korzystne.
Natomiast nie powiedział pan nic o kwestii absolutnie zasadniczej, czyli o kwestii suwerenności państwa polskiego. To nie jest tylko moje zdanie czy zdanie klubu Prawa i Sprawiedliwości, którego stanowisko mam dzisiaj zaszczyt i przyjemność prezentować, ale to jest także stanowisko wielu innych krajów. Te kwestie podnosił chociażby rząd holenderski. Do Prokuratury Europejskiej nie przystąpiły Dania, Szwecja, Irlandia, Węgry, Polska. A więc to nie jest tak, jak pan by pewnie chciał to przedstawić, że w ostatnich latach, kiedy rządziło Prawo i Sprawiedliwość, nie przystąpiliśmy do Prokuratury Europejskiej, bo był zły rząd Prawa i Sprawiedliwości. Nie wszystkie kraje przystąpiły - te kraje, które chcą strzec swojej suwerenności. A suwerennością jest także to, że to do państwa członkowskiego należy wyłączna kompetencja, jeżeli chodzi o ściganie, oskarżanie własnych obywateli i rozliczanie ich w trybie karnym. Dzisiaj państwo, wchodząc w ten model, de facto chcecie oddać tę kompetencję państwa polskiego organowi zewnętrznemu, który, po pierwsze, nie podlega demokratycznej kontroli, bo nie ma demokratycznej kontroli nad prokuratorem europejskim i tymi wszystkimi, którzy są tam delegowani.
Trzeba też bardzo jasno powiedzieć, że już dzisiaj ten model i to rozporządzenie, które reguluje funkcjonowanie Prokuratury Europejskiej, nie wnoszą nic do tego, żeby lepiej ścigać przestępstwa. Podam przykład za panem prof. Marcinem Warchołem, który wskazał: Polska, która nie jest członkiem Prokuratury Europejskiej, ściga skuteczniej te przestępstwa - mówimy o przestępstwach finansowych - niż 22 państwa zrzeszone w ramach tej organizacji. Z danych opublikowanych przez urząd prokuratora europejskiego wynika, że na koniec 2021 r. toczyły się 133 sprawy związane z nadużyciami finansowymi, gdzie łącznie ujawniono wyłudzenie VAT-u na kwotę 2,5 mld euro. 22 kraje, Prokuratura Europejska, ta wspaniała, która ma tak znakomicie nam pomagać w ściganiu przestępstw finansowych, VAT-owskich - 2,5 mld euro. Postępowania te obejmują 22 państwa, które przystąpiły do Prokuratury Europejskiej. Z danych zgromadzonych przez polskie służby wynika, że w 2021 r. w Polsce tego typu najpoważniejszych śledztw VAT-owskich było 20 na kwotę ponad 4 mld zł, czyli ok. 1 mld euro. Jak jasno i prosto z tego można obliczyć, Prokuratura Europejska obejmująca 22 państwa prowadziła sprawy, gdzie, przyjmijmy, szkoda w zakresie VAT-u była zaledwie 2,5 razy większa w porównaniu ze szkodą, z którą zmierzyły się organy polskiego państwa.
Czy państwo macie to, co kiedyś wyraził Donald Tusk, kiedy myślał, że nie jest słuchany - tę upiorną myśl, że państwo nie chcecie się zajmować sprawami polskimi, że wszelkie kompetencje chcecie oddać na zewnątrz? Więcej: ten projekt już dzisiaj szkodliwy, ale on będzie jeszcze bardziej szkodliwy wtedy, kiedy... Nie daj Boże, żeby się zrealizowały - miejmy nadzieję - ale mogą się zrealizować nowe zapisy traktatowe dopychane kolanem przez Niemcy. Wtedy poważnymi przestępstwami będą nie tylko przestępstwa finansowe, ale za poważne przestępstwa mogą zostać uznane (Dzwonek) przez organy unijne np. tzw. przestępstwa związane z mową nienawiści, wtedy też może prokurator europejski będzie polskich obywateli ścigał, albo np. tzw. przestępstwa klimatyczne, bo ktoś będzie palił w kominku - może Unia Europejska uzna, że to jest przestępstwo klimatyczne. Nie ma dzisiaj żadnych podstaw do tego, że przyjmować tę ustawę.
I ostatnie dwie kwestie, pani marszałek, dosłownie minuta.
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Bardzo krótko, proszę.
Poseł Zbigniew Bogucki:
Skoro zaś przystąpienie oznacza wyzbycie się szeregu kompetencji, a tak jest w istocie, to powinno ono mieć szczególną postać. Tego typu umowa w polskim porządku prawnym wymaga zgody w formie ustawy ratyfikowanej przyjmowanej kwalifikowaną większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz przez Senat większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów lub w formie ogólnokrajowego referendum.
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Panie pośle, dziękuję bardzo.
Poseł Zbigniew Bogucki:
W związku z tym, pani marszałek, w imieniu klubu Prawa i Sprawiedliwości wnoszę o odrzucenie w całości w pierwszym czytaniu rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskiej. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia