10. kadencja, 26. posiedzenie, 3. dzień (10-01-2025)
17. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druk nr 880).
Poseł Zofia Czernow:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Zanim przedstawię stanowisko klubu parlamentarnego, chcę powiedzieć, że ten projekt nie dotyczy Warszawy i Rafała Trzaskowskiego, tak że to jakieś wielkie nieporozumienie i nieznajomość projektu.
Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, druk nr 880. Poselski projekt ustawy ma na celu stworzenie samorządom możliwości rozwiązywania narastających problemów związanych z nadmiernym zatłoczeniem komunikacyjnym miast. Dotyczy to nie tylko dużych miast, lecz także, w coraz większym stopniu, mniejszych miast, liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, miejscowości uzdrowiskowych, turystycznych, które borykają się z tymi problemami. Mieszkańcy miast oczekują od swoich władz rozwiązań, które zapewnią im odpowiednie warunki do życia, wypoczynku i przebywania w przestrzeni wolnej od natłoku samochodów zanieczyszczających powietrze i parkujących w miejscach do tego nieprzeznaczonych, głównie z powodu braku miejsc parkingowych.
W obecnym stanie prawnym, zgodnie z ustawą o drogach publicznych, w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, a więc np. w Warszawie, samorząd ustala śródmiejską strefę płatnego parkowania, co umożliwia pobieranie opłat parkingowych we wszystkie dni tygodnia. To rozwiązanie oraz inne możliwości regulowania nadmiernej liczby samochodów w centrach miast, np. ograniczanie wjazdów, znacznie ułatwiają władzom tych miast rozwiązywanie problemów związanych z nadmiernym zatłoczeniem. Niniejszy projekt przewiduje wprowadzenie powyższych rozwiązań dla miast do 100 tys. mieszkańców, które w obecnym stanie prawnym mogą pobierać opłaty parkingowe wyłącznie w dni robocze, przy czym to właśnie w dni wolne od pracy centra tych miast są szczególnie zatłoczone, a brak jakichkolwiek opłat zachęca do blokowania miejsc parkingowych przez wiele godzin.
W imieniu klubu Koalicja Obywatelska pragnę zwrócić uwagę Wysokiej Izby na konieczność uwzględnienia w tym projekcie gmin uzdrowiskowych, które na ogół nie posiadają centrów miejskich, a które pilnie potrzebują rozwiązań zapobiegających nadmiernemu napływowi samochodów i ich parkowaniu w bezpośrednim sąsiedztwie ścisłej strefy ochrony uzdrowiskowej, a często w ścisłym centrum - szczególnie dotyczy to dni wolnych od pracy. Przecież w uzdrowiskach konieczna jest szczególna ochrona powietrza, ochrona przed hałasem i zachowanie warunków tworzących właściwy klimat do leczenia uzdrowiskowego. Będziemy zgłaszać poprawki, dotyczące objęcia tym projektem gmin uzdrowiskowych, na dalszym etapie prac legislacyjnych nad tym projektem.
Pragnę podkreślić, że projekt ustawy stwarza jedynie podstawę prawną dla samorządów, dla rad gmin do podjęcia stosownych uchwał i dopiero uchwały tych organów, jako prawo miejscowe, pozwolą na wprowadzenie rozwiązań przewidzianych w tym projekcie, a więc to samorząd zdecyduje, czy skorzysta z tych możliwości, które daje niniejszy projekt ustawy.
Na koniec pragnę podkreślić, że jest to bardzo ważny, potrzebny i oczekiwany przez mieszkańców i samorządy projekt ustawy. Klub Koalicja Obywatelska wnosi o dalsze procedowanie nad tym projektem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia