10. kadencja, 26. posiedzenie, 3. dzień (10-01-2025)

17. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druk nr 880).

Poseł Marek Sawicki:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Dostojni goście wycieczkowi zwiedzający nasz Sejm! Chcę przedstawić stanowisko Polskiego Stronnictwa Ludowego - Trzeciej Drogi w sprawie zmiany ustawy o drogach publicznych.

    Moi przedmówcy już mówili o szczegółach tego projektu i o obowiązujących zasadach dotyczących wyznaczania stref parkowania i śródmiejskich stref parkowania oraz opłat za parkowanie w tych strefach. Praktycznie powiedzieli wszystko. Natomiast ja chcę uspokoić panią poseł Wojtyszek z PiS-u. Chodzi o to, żebyśmy mieli trochę więcej wiary w mądrość samorządowców i społeczności lokalnej, bo jeśli ustalą zbyt wysokie opłaty, to zaszkodzą tym centrom handlowym i tym centrom usługowym, do których nie będzie można dojechać, więc muszą ważyć wysokość opłaty i interes tych przedsiębiorców.

    Trzeba też jasno powiedzieć, że my w tym projekcie, panie pośle Chmielewski, pochylamy się nad kwestią rozwiązania problemu nadmiernego zatłoczenia centrów miast. Dobrze, że dochodzi pomysł pana posła - zresztą także na wniosek Związku Powiatów Polskich - w sprawie uwzględnienia w tym wszystkim gmin uzdrowiskowych, miejscowości uzdrowiskowych, bo one też z tym problemem, że tak powiem, się spotykają. Ale zwróćcie państwo uwagę, że rozmawiamy o wycinku naszej pięknej Polski, który ma dobre drogi, jest zurbanizowany, ma dojazdy, i zastanawiamy się, jak ulżyć tym, którzy z powodu nadmiernego zatłoczenia odczuwają dolegliwości. Brakuje nam jednak, panie pośle Chmielewski - myślę, że w komisji będziemy nad tym pracować, i tu zwracam się także do pana ministra - dużego programu, rządowego programu wspierania rozwoju miejsc parkingowych, łączenia miejsc parkingowych z systemem wewnętrznej komunikacji miejskiej. Być może nie zawsze miejsca parkingowe muszą być w centrach rozbudowywane. W wielu miejscowościach są takie centra, gdzie są przestrzenie, gdzie są tereny, i gdyby samorząd dostał należyte wsparcie finansowe, to tych miejsc parkingowych z pewnością byłoby zdecydowanie więcej. To trzeba uwzględnić i o tym trzeba rozmawiać.

    Drugi bardzo ważny element. Mamy sytuację, w której wydajemy bardzo dużo pieniędzy na drogi krajowe, na autostrady, na drogi szybkiego ruchu. Te projekty są wieloletnie i są realizowane, można powiedzieć, we wcale niezłym tempie. Jest już nieźle rozwiązana kwestia wsparcia budowy dróg gminnych. Ale największa sfera, największa przestrzeń i dziura, jaka nam została, panie ministrze, to drogi powiatowe. To jest obszar dróg o najgorszym stanie. Praktycznie czasami z jednej gminy do drugiej drogą powiatową dojechać się nie da. Jak się uzyska z urzędu marszałkowskiego kwotę 3-4 mln, to się zrobi parę kilometrów, a ciągi 10-, 12-kilometrowe wymagają natychmiastowej naprawy, bo tam nie tylko wyminąć się nie można, jadąc z naprzeciwka, ale tam także nie można przejechać w jedną stronę, bo tam jest dziura za dziurą i stanowi to wielkie zagrożenie. A więc ja bym oczekiwał, żebyśmy w ramach tej dyskusji zmobilizowali rząd. Mamy środki z KPO. Chodzi o to, żeby w tej chwili wydzielić większą pulę środków, żebyśmy po zaopiekowaniu się autostradami i trasami szybkiego ruchu także zaopiekowali się w końcu drogami powiatowymi, bo to jest jądro komunikacji lokalnej. I tak jak popieram kwestię tego projektu i pracy nad nim, jeśli chodzi o strefy parkowania, tak również będę bardzo gorąco zachęcał mój rząd do tego, żeby znalazł dodatkowe środki na drogi powiatowe, bo uważam, że to jest obszar dróg publicznych obecnie najbardziej zaniedbany. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia