10. kadencja, 26. posiedzenie, 3. dzień (10-01-2025)
17. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druk nr 880).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec:
Dziękuję.
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałbym przedstawić stanowisko Ministerstwa Infrastruktury wobec projektu poselskiego.
Zgodnie z naszą analizą projekt ustawy wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym przez samorządy mniejszych miast, przy czym nadal śródmiejska strefa płatnego parkowania będzie dotyczyła obszarów stanowiących centrum miasta lub dzielnicy. Przyniesie korzyści mniejszym miastom, w których występuje duży deficyt miejsc postojowych w święta i dni wolne od pracy. Na pewno można się spodziewać pewnych obciążeń dla mieszkańców tych centrów, ponieważ zostaną oni obciążeni opłatami, chyba że w ich przypadku rada gminy zdecyduje inaczej. Z drugiej strony może to pozytywnie wpłynąć na osoby, które mieszkają bezpośrednio w tej strefie i ze względu na wzmożony ruch pojazdów w święta i dni wolne od pracy zwykle w te dni nie mają możliwości zaparkowania swoich aut w pobliżu miejsca zamieszkania. Ustanowienie strefy może spowodować większą rotację parkujących pojazdów, co może stanowić okoliczność ułatwiającą znalezienie wolnego miejsca do postoju.
Uwzględniając te argumenty, Ministerstwo Infrastruktury pozytywnie ocenia przedłożony poselski projekt ustawy.
Chciałbym powiedzieć, że rzeczywiście ustawa mówiąca o możliwości stwarzania śródmiejskich stref płatnego parkowania w tej chwili obowiązuje w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Rady tych miast mają możliwość takie strefy tworzyć i pobierać opłaty w dni wolne od pracy. Otrzymywaliśmy również sygnały z wielu miast, takich jak wspomniany wcześniej Sopot, Zakopane, Kołobrzeg, gminy uzdrowiskowe, które zgłaszały, że w weekendy, w dni wolne od pracy mają duży problem związany z tym, że przyjeżdżający turyści blokują miejsca parkingowe w centrum. Nie mogą w żaden sposób wpływać na tę politykę rotacji, ponieważ nie mogą pobierać opłat na tych miejscach parkingowych. Stąd wnioskowały o to, żeby takie zmiany zostały zastosowane.
Oczywiście to jest możliwość, to nie jest obowiązek. Po uchwaleniu tych zmian każda rada gminy będzie mogła odnieść się do tej propozycji, również co do wysokości stawek i zasad, jakie będą obowiązywać. Będą mogły oczywiście uwzględnić uwagi mieszkańców tych stref. Przecież można wydawać karty mieszkańca, które będą upoważniać do np. bezpłatnego korzystania z tych stref. Natomiast chodzi o to, żeby te gminy również w jakiś sposób mogły kreować politykę komunikacyjną na swoim terenie.
Ponieważ padło kilka pytań w kierunku Ministerstwa Infrastruktury, postaram się odpowiedzieć również na nie.
Pan poseł, pan marszałek Sawicki pytał o drogi powiatowe. Oczywiście to jest temat, który jest dla nas bardzo istotny. W ramach funduszu rozwoju dróg lokalnych wsparcie dla dróg powiatowych ma duży zakres, duże kwotowe odniesienie i będziemy na pewno w tym kierunku szli, aby wspierać samorządy powiatowe w modernizacji dróg. Przypomnę, że w tym roku jest to kwota 2700 mln zł na drogi samorządowe generalnie, więc będziemy również pracować nad poszerzeniem programu wsparcia dróg powiatowych.
Co do komunikacji zbiorowej, pan poseł Krystian bodajże o tym mówił, to również mam taką informację. Proszę państwa, 2 dni temu komisja finansów pozytywnie ustosunkowała się do naszego wniosku, aby zwiększyć budżet na wykluczenie komunikacyjne, na dopłaty autobusowe. W sumie budżet na ten rok jest rekordowy i wynosi 1070 mln zł. To o 210 mln zł więcej niż w 2024 r. Wszystkie wnioski, które zostały zgłoszone przez samorządy, zostaną uwzględnione przez wojewodów, którzy ten projekt koordynują. Więc tutaj walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym, zwiększamy dopłaty do autobusów, tak aby tych białych plam na komunikacyjnej mapie Polski było jak najmniej.
Co do budowy miejsc parkingowych, to oczywiście w ramach obecnie obowiązujących przepisów, w ramach funduszu rozwoju dróg lokalnych możemy wspierać budowę miejsc postojowych przy drogach publicznych. Wiem, że samorządy korzystają z różnych źródeł, również z dotacji unijnych, aby takie parkingi powstawały. My jako resort, dokładnie Departament Kolejnictwa, i PKP we współpracy z samorządami realizujemy wiele programów, budowę parkingów przy stacjach kolejowych, przy dworcach kolejowych po to, żeby ułatwić komunikację, żeby kierowcy nie musieli wjeżdżać do wielu miast, ale żeby mogli zostawiać samochody na parkingu przy stacji, przy dworcu kolejowym i przesiadać się na pociąg.
Pan poseł Ciecióra pytał o osoby niepełnosprawne. Poprosiłbym ewentualnie o bezpośredni kontakt albo o pisemne zwrócenie się, bo to nie jest we właściwości naszego resortu, chyba bardziej resortu zdrowia, więc ta kwestia powinna być tam wyjaśniona. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia