10. kadencja, 26. posiedzenie, 3. dzień (10-01-2025)

17. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druk nr 880).

Poseł Arkadiusz Sikora (tekst niewygłoszony):

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W imieniu Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu w sprawie pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, druk nr 880.

    Większość polskich miast w coraz większym stopniu boryka się z problemem wzmożonego ruchu samochodowego. Widoczny rozwój komunikacji samochodowej oraz obserwowany zanik komunikacji publicznej w wielu, zwłaszcza dużych i średnich, miastach w Polsce powoduje, że sporo miejsc w okolicach ich centrów zamienia się w istny koszmar osób zamieszkujących te obszary miast. W sposób szczególny proces ten jest obserwowany w miastach o charakterze turystycznym, wypoczynkowym czy przede wszystkim uzdrowiskowym. Właśnie w tego typu miejscowościach szczególnie w dni wolne od pracy obserwujemy swego rodzaju najazd jednodniowych lub weekendowych gości. W takich miejscowościach niejednokrotnie podczas dni wolnych turystów odwiedzających jest więcej niż ich mieszkańców. To oczywiście niesie ze sobą istotne utrudnienia dla ich mieszkańców spowodowane brakiem wolnych miejsc parkingowych przy sklepach, kinach, instytucjach kultury itp. Nadmiar przybywających samochodów powoduje, iż kierowcy wykorzystują każdy wolny skrawek przestrzeni do parkowania, niejednokrotnie niszcząc zieleń czy uszkadzając zabytkową tkankę miejską. Proces ten powoduje również znaczne zanieczyszczenie środowiska spowodowane emisją spalin oraz wzrost hałasu. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców tych małych i średnich miast, których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys., konieczne jest wprowadzenie zmiany w ustawie.

    Celem przedstawionego projektu ustawy jest nowelizacja ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Dz. U. z 2024 r. poz. 320 i 1222, polegająca na wprowadzeniu zmiany stawek opłat za postój pojazdów w strefie płatnego parkowania także dla miast poniżej 100 tys. mieszkańców. Wprowadzenie zmian wymusiłoby większą rotację pojazdów oraz przysporzyłoby dodatkowych środków do kasy miasta. Podjęcie decyzji wprowadzającej taką możliwość obecna ustawa daje organowi samorządowemu, który zmianą prawa lokalnego mógłby zdecydować o możliwych opłatach w zależności od potrzeb czasowych i organizacji ruchu.

    Klub Lewicy pozytywnie ocenia projekt poselski i rekomenduje przekazanie go do dalszych prac w komisjach.


Przebieg posiedzenia