10. kadencja, 26. posiedzenie, 3. dzień (10-01-2025)

17. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druk nr 880).

Poseł Marcin Skonieczka:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Polska 2050 - Trzecia Droga dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych.

    Może zacznę od tego, jak obecnie wyglądają przepisy. Przypomnę je - zresztą to już było mówione - bo ważne jest to, żeby mieszkańcy wiedzieli, jak to działa. Otóż rada gminy, rada miasta może ustalić strefę płatnego parkowania lub śródmiejską strefę płatnego parkowania, więc mamy dwa rozwiązania. Ta pierwsza strefa płatnego parkowania, bardziej popularna, jest ustalana w miejscach, gdzie brakuje miejsc parkingowych. Jest to znane rozwiązanie, na pewno korzystne dla tych, którzy przyjeżdżają i chcą załatwić jakąś sprawę w mieście, choć pewnie mniej korzystne dla lokalnych mieszkańców, ale to rozwiązanie sprawdziło się w Polsce. Ma ono na celu zwiększenie rotacji samochodów. Za jego pomocą można też realizować lokalne polityki transportowe.

    Śródmiejskie strefy parkowania to jest rozwiązanie, które obecnie dotyczy dużych miast, i każda taka strefa musi oczywiście spełniać warunki strefy płatnego parkowania. Ustala się ją natomiast w miejscach zgrupowania intensywnej zabudowy, gdzie jest śródmieście, centrum miasta lub dzielnicy, i co bardzo ważne, musi to być w mieście o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys., więc tylko duże miasta mogą stworzyć taką strefę śródmiejską. Tworzy się ją wtedy, gdy taka zwykła strefa parkowania jest niewystarczająca do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska, czyli tak jakby jest to wyższy poziom ochrony danego miejsca. Co ważne, głównie odbywa się to za pomocą wysokości opłat i to jest ta kluczowa różnica między tymi strefami.

    Otóż w strefie płatnego parkowania opłata może być pobierana wyłącznie w dni robocze, a jej wysokość za pierwszą godzinę postoju to maksymalnie 0,15% minimalnego wynagrodzenia - oczywiście są też warunki dotyczące kolejnych godzin - czyli w 2025 r. pierwsza godzina nie może kosztować więcej niż 7 zł. Tak że te limity, o które pytała pani poseł, są zapisane w ustawie i to nie podlega zmianie, więc ta ochrona istnieje. Natomiast w strefach śródmiejskich te opłaty mogą być trzykrotnie wyższe, bo tutaj limit wynosi 0,45% minimalnego wynagrodzenia za pierwszą godzinę postoju, czyli w 2025 r. będzie to ok. 21 zł. Przez to różnicowanie opłat można regulować ilość samochodów, które będą parkowane.

    Tak jak już powiedziałem, śródmiejskie strefy płatnego parkowania obecnie są tworzone tylko w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Przedmiotowy projekt ma to zmienić, ten limit ma zostać usunięty, więc śródmiejskie strefy parkowania będzie można tworzyć we wszystkich miastach, niezależnie od liczby mieszkańców. Jednak też warto się pochylić nad opinią Związku Powiatów Polskich, który zwraca uwagę, że przy obecnych zapisach ten projekt nie rozwiązuje problemu braku możliwości pobierania opłat w dni świąteczne i dni ustawowo wolne od pracy w gminach uzdrowiskowych i gminach posiadających wysokie walory turystyczne, ponieważ nie wszystkie gminy uzdrowiskowe są miastami, bardzo często też atrakcje turystyczne są poza centrami miast czy dzielnic. Tutaj była zapowiedź przedstawicielki Koalicji Obywatelskiej, że ten projekt będzie udoskonalony, doprecyzowany, tak żeby też rozwiązać ten problem w tych miastach.

    Dlatego klub Polska 2050 - Trzecia Droga jest za tym, aby kontynuować prace nad tym projektem w komisji. Poprzemy go, aby w komisjach go doprecyzować i ulepszyć. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia