10. kadencja, 27. posiedzenie, 1. dzień (22-01-2025)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskiej (druki nr 906 i 958).
Poseł Mirosław Adam Orliński:
Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Szanowni Państwo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego - Trzeciej Drogi przedstawię stanowisko odnośnie do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskiej.
Rzeczywiście należy zauważyć, że jest to istotny punkt, związany także z przywracaniem praworządności, zasad państwa prawa, umacnianiem całego systemu, który staramy się budować i tworzyć tutaj, w Rzeczypospolitej, ale także jako członek europejskiej wspólnoty. Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia dotyczącego Prokuratury Europejskiej.
Trzeba zaznaczyć, o czym tutaj już dzisiaj także była mowa, że Rzeczpospolita Polska przystąpiła do tej struktury w marcu 2024 r. To pokazuje, że resort sprawiedliwości, pan minister rzeczywiście dążą do zapewnienia pełnego funkcjonowania organów Prokuratury Europejskiej w naszym kraju, a to ważny element budowania także zaufania do Wspólnoty Europejskiej, do wspólnych organów, które mamy. Bo przecież Prokuratura Europejska to organ Unii Europejskiej, utworzony właśnie na podstawie przesłanek z traktatu lizbońskiego, powołany na podstawie odpowiedniego rozporządzenia.
Wzmocniona współpraca, jeżeli chodzi o Prokuraturę Europejską - obecnie w tym zakresie uczestniczą 22 państwa członkowskie. Warto, aby Polska także była w tym gronie, aby budowała unijny system bezpieczeństwa prawnego i wymiaru sprawiedliwości. Na pewno zapewni to także zsynchronizowanie pewnych działań, uwspólnotowienie tych działań, ujednolicenie, ściganie przestępstw na szkodę także budżetu Unii Europejskiej.
Przystąpiwszy do tej wzmocnionej formy współpracy, Polska wspólnie z innymi krajami członkowskimi będzie także przyczyniać się na unijnym poziomie do efektywnego ścigania oraz zwalczania różnego rodzaju nadużyć, przestępstw finansowych na szkodę interesów finansowych Unii Europejskiej.
Rzeczywiście udział Polski w Prokuraturze Europejskiej sprawia, że ściganie przestępstw na szkodę podatników europejskich staje się skuteczniejsze. Mamy tutaj zmiany odpowiednich przepisów, regulacji. Prokuratura Europejska, o czym było także tutaj wspomniane, odpowiada za prowadzenie postępowań przytowawczych oraz wnoszenie i popieranie oskarżeń przeciwko sprawcom przestępstw, którzy naruszają właśnie interesy finansowe Unii Europejskiej. Mamy nowe przepisy, które przewidują wprowadzenie mechanizmu wyłaniania kandydatów na prokuratora Prokuratury Europejskiej, jest to odpowiednio opisane w tych zmianach. Prokuratorzy na urząd prokuratora europejskiego lub na urząd delegowanego prokuratora europejskiego będą posiadali taki sam zakres uprawnień jak pozostali prokuratorzy. Nowe przepisy przewidują także m.in. wprowadzenie podstawy prawnej do tworzenia biur delegowanego prokuratora europejskiego przy powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury. Dotyczy to również stworzenia podstawy prawnej do finansowania działań prokuratorów Prokuratury Europejskiej w Polsce. Zakłada się utworzenie biur delegowanego prokuratora w naszych miastach, czyli w Gdańsku, Katowicach, Lublinie i Warszawie. Rzeczywiście mamy szereg przepisów, które to dostosowują. Projekt ustawy wskazuje na system powołania, na pewne wymogi i wprowadza wszystkie odpowiednie regulacje.
Jako Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga jak najbardziej popieramy te rozwiązania. Dziękujemy za ich wprowadzenie, bo one są naprawdę konieczne, niezbędne, i to w całej Wspólnocie Europejskiej. Przy tych wszystkich rozwiązaniach... To umacnia pozycję Polski w strukturach, pokazuje, że dążymy do tych zmian w prawie, do pewnej praworządności. Bardzo dziękuję.
Przebieg posiedzenia