10. kadencja, 27. posiedzenie, 1. dzień (22-01-2025)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskiej (druki nr 906 i 958).
Poseł Katarzyna Ueberhan:
Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić stanowisko klubu Lewicy wobec rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskiej, zawartego w druku sejmowym, wraz ze sprawozdaniem komisji.
Klub Lewicy podtrzymuje poparcie dla niniejszego przedłożenia rządowego.
Prokuratura Europejska, przewidziana w traktacie lizbońskim, a powołana na podstawie rozporządzenia 2017/1939, jest niezależnym organem Unii Europejskiej, organem, który zapewnia skuteczne, zsynchronizowane i jednolite ściganie przestępstw na szkodę budżetu Unii Europejskiej. Zgodnie z mechanizmem wzmocnionej współpracy określonym w art. 326-334 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej grupa państw członkowskich może podjąć współpracę w ramach danej dziedziny, oczywiście z wyłączeniem tych zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji całej Unii Europejskiej. Przypominam - szczególnie państwu z prawej strony Izby, bo wydaje się, że próbujecie wprowadzić w błąd opinię publiczną - iż rozporządzenie Rady Unii Europejskiej 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r., które wdraża wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej, jest stosowane bezpośrednio, a niniejsze przedłożenie rządowe ma na celu jedynie dostosowanie przepisów krajowych do rozwiązań zawartych w rozporządzeniu. Zawiera punktowe, szczegółowe rozwiązania określające sposób realizacji zadań organów Prokuratury Europejskiej w Polsce nieuregulowanych przez samo rozporządzenie.
Przystępując do tej wzmocnionej formy współpracy, Polska wspólnie z innymi krajami członkowskimi będzie przyczyniać się na poziomie unijnym do efektywnego ścigania i zwalczania nadużyć finansowych na szkodę interesów finansowych Unii Europejskiej; tym z prawej strony przypominam: również Polski. Pytanie: Czego tak bardzo się obawiacie? Obawiacie się kompetencji prokuratury? Obawiacie się jej niezależności i niezawisłości? Obawiacie się prokuratury, która wszczyna postępowania przygotowawcze, wnosi akty oskarżenia, pełni funkcję oskarżyciela publicznego przed sądami państw członkowskich, więc również sądami polskimi?
Przypominam, że udział polskich prokuratorów w pracach Prokuratury Europejskiej pozwoli skuteczniej ścigać przestępstwa przeciwko interesom finansowym państw członkowskich, czyli również Polski - powtarzam po raz kolejny, bo może to państwu umyka. A te przestępstwa to: transgraniczne oszustwa związane z podatkiem VAT, korupcja, sprzeniewierzanie środków finansowych Unii Europejskiej czy też proceder prania pieniędzy. Naprawdę tego się państwo obawiają? Przecież uczciwi nie mają się czego obawiać - że zacytuję już klasyka.
Przystąpienie do Prokuratury Europejskiej wpłynie na lepszą współpracę pomiędzy wymiarami sprawiedliwości Polski i państw Unii Europejskiej. I proszę skończyć z tą wyimaginowaną niekonstytucyjnością, bo przecież przystąpienie Polski do Prokuratury Europejskiej to ważny krok na drodze przywracania praworządności i wzmacniania demokracji - tej praworządności, tej demokracji, o której mówi i na której straży stoi polska konstytucja.
Z uwagi na powyższe, z uwagi na potrzebę wprowadzenia przedłożonych zmian, ponieważ jest to krok w stronę rozwoju naszej europejskiej wspólnoty, jest to element pogłębiania europejskiej integracji w ramach Unii, podtrzymujemy poparcie dla tego projektu - jak na wstępie. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia