10. kadencja, 27. posiedzenie, 1. dzień (22-01-2025)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskiej (druki nr 906 i 958).

Poseł Paweł Jabłoński:

    Dziękuję.

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Pusta lewa strono sali! Tak ważna to dla was sprawa: Europejska Prokuratura, a prawie nikogo tutaj nie ma. I się nie dziwię, dlatego że tryb, który przyjęliście w tej ustawie, jest po prostu niekonstytucyjny. Czy się zgadzamy, czy to jest dobry pomysł, czy zły pomysł, oddanie kompetencji zagranicznej organizacji międzynarodowej? No jak inaczej to traktować, jeśli polski prokurator ma być tak naprawdę podrzędny? Prokurator europejski ma być wyłączony spod postępowania dyscyplinarnego. Niektóre przestępstwa mają być ścigane przez Prokuraturę Europejską, a więc już nie przez polską. Jakie to przestępstwa? Mają bardzo nieokreślony charakter: naruszające interes finansowy Unii Europejskiej. To może być wszystko. Polska jest państwem członkowskim Unii Europejskiej, Unia lubi sobie rozszerzać kompetencje, więc może sobie i to rozszerzyć. Co gorsza, tam się toczą przecież prace na podstawie art. 83 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, żeby to rozszerzyć o kłamstwo klimatyczne. Jak się komuś nie podoba np. zielony ład, będzie mógł być ścigany. Mowa nienawiści. (Dzwonek) Ktoś powie, że są dwie płcie - też może nadejdzie taki czas, że będzie mógł być ścigany. Ale przede wszystkim, panie ministrze, nie można bez ratyfikacji oddawać kompetencji państwa polskiego organizacji międzynarodowej. Choćbyście mieli 100% racji, merytorycznie ten tryb jest po prostu niewłaściwy, niekonstytucyjny, dlatego będziemy przeciw. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia