10. kadencja, 27. posiedzenie, 1. dzień (22-01-2025)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej (druki nr 879 i 903).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Maria Ejchart:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Zastanawiam się, dlaczego ten projekt, który z mojego punktu widzenia jest zupełnie niekontrowersyjny, budzi tyle emocji. Chodzi o to, żeby rozwiązania, które obecnie funkcjonują, które powodują, że Służba Więzienna jest nie tylko archaiczna, lecz także mało dynamiczna... Chodzi o to, żeby podnieść jakość tej formacji. Powiedziałabym, bo często pojawiał się zarzut upolitycznienia, że wręcz przeciwnie, właśnie o to chodzi, żeby postawić na specjalistów, a nie wybrańców polityków. Służba Więzienna zawsze będzie służbą, która podlega ministrowi.

    Odpowiadając na pana pytanie, panie pośle, zakładamy racjonalność ministra sprawiedliwości, bo to on powołuje zastępców dyrektora generalnego.

    (Poseł Michał Woś: Czyli ustawa dopuszcza. Potwierdza pani, że ta ustawa to dopuści.)

    Tak sformułowany projekt pozwala na to, żeby Służba Więzienna stała się służbą profesjonalną...

    (Głos z sali: A teraz nie jest?)

    ...żeby to, czego potrzebujemy w służbie, można było zapewnić kompetencjami osób, które są cywilami.

    Proszę państwa, spróbuję po kolei. Jeśli chodzi o zarzuty dotyczące braku konsultacji ze związkami zawodowymi - mówiłam to już na posiedzeniu komisji, ale powtórzę w tym miejscu - to od roku funkcjonuje zespół powołany przez ministra sprawiedliwości, który zajmuje się poprawą warunków funkcjonowania Służby Więziennej. To jest zespół, w którego skład wchodzą przedstawiciele obydwu związków zawodowych, które są w Służbie Więziennej, przedstawiciele Centralnego Zarządu Służby Więziennej oraz Ministerstwa Sprawiedliwości. Ostatnie spotkanie mieliśmy dzisiaj. To był kolejny etap naszych konsultacji związanych m.in. z tą ustawą. Chcę podkreślić, że to jest pierwszy tak szeroki dialog ze związkami zawodowymi i wszyscy przedstawiciele każdego z tych związków mogą odpowiedzieć każdemu z państwa, że nigdy nie byli tak często w ministerstwie, że nigdy nie byli uczestnikami prac zespołów roboczych. Jest kolejny zespół, który funkcjonuje w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, który zajmuje się ustawą o Służbie Więziennej. We wszystkich tych zespołach są przedstawiciele związków. Nie jest prawdą, że opinia związków do tej ustawy jest druzgocąca. Jest prawdą, że związki zawodowe złożyły uwagi do tej ustawy, a my je uwzględniliśmy. Okroiliśmy tę ustawę właśnie dlatego, że był to wynik naszego dialogu ze związkami zawodowymi - podkreślam: dialogu. Podkreślam to dlatego, że tego dialogu wcześniej nie było.

    (Poseł Michał Woś: To jest nieprawda, co miesiąc spotykałem się ze związkowcami.)

    Proszę państwa, nie będzie łatwo być cywilem w Służbie Więziennej. Rozporządzenie ministra sprawiedliwości bardzo szczegółowo precyzuje, jakie wymagania muszą zostać spełnione, żeby zostać zatrudnionym na tym stanowisku. To są takie same wymagania jak te, które dotyczą funkcjonariuszy na tych stanowiskach: 9 lat stażu, wyższe wykształcenie. To nie jest tak, że byle kto może przyjść i przejąć kontrolę nad Centralnym Zarządem Służby Więziennej. Chodzi o specjalistów. Proszę państwa, tożsame rozwiązania są w ustawie o Policji i podobne w ustawie o straży pożarnej - my się wzorowaliśmy na ustawie o Policji, te rozwiązania funkcjonują od lat.

    Było pytanie dotyczące kosztów. Oczywiście pracownik cywilny wydaje się droższym pracownikiem, natomiast my musimy tutaj patrzeć na całość, musimy też patrzeć na to z punktu widzenia budżetu państwa. Jeżeli funkcjonariusz odchodzi na emeryturę... Przecież my musimy płacić za tę wcześniejszą emeryturę. Te koszty się zwracają po kilku latach. Musimy na to patrzeć w ten sposób. W efekcie funkcjonariusz jest droższy dla państwa niż pracownik cywilny.

    Zarzucają nam państwo, że nie sprecyzowaliśmy tych wymogów, o których powiedziałam, które, tak jak wyjaśniłam, są takie same jak w przypadku dyrektora generalnego, właśnie dlatego, że ta ustawa nie była pisana pod konkretne osoby.

    (Poseł Józefa Szczurek-Żelazko: Nie ma...)

    Są, przed chwilą o nich powiedziałam, pani poseł.

    Ta ustawa nie jest pisana pod konkretne osoby, więc nie można jeszcze bardziej skonkretyzować tych wymogów. Te wymogi są ustalone w rozporządzeniu. One są wysokie, one obowiązują już w tej chwili i są takie same jak w przypadku, tak jak powiedziałam i jeszcze raz mówię, dyrektora generalnego Służby Więziennej, więc nie da się ich jeszcze bardziej sprecyzować, bo wtedy rzeczywiście być może można byłoby komuś zarzucić, że chodzi o konkretne osoby. Ale nie chodzi o konkretne osoby. Chodzi o możliwość. To jest fakultatywne. Jeżeli będziemy mieć dwie osoby do wyboru: funkcjonariusza i pracownika cywilnego, zawsze zostanie wybrany funkcjonariusz.

    Proszę państwa, apolityczność Służby Więziennej to zasada, która znajduje się w art. 1 ustawy o Służbie Więziennej. Ostatni rok rządów to jest praca właśnie nad tym, żeby odpolitycznić Służbę Więzienną w myśl art. 1 ustawy o Służbie Więziennej. Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia