10. kadencja, 27. posiedzenie, 1. dzień (22-01-2025)

5. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 896 i 941).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Ta ostatnia uwaga jest chyba nie na miejscu. Nic takiego się w przepisach ani w wytycznych nie zmieniło, skuteczność kontroli wzrasta, więc to chyba odwrotny proces.

    (Poseł Michał Woś: A ściągalność podatków spada.)

    Pan poseł Kuźmiuk mnie pytał o dane dotyczące VAT-u. Otóż, panie pośle, dane publikujemy do 15. dnia następnego miesiąca, z wyjątkiem danych za grudzień - i tak zawsze było, to nic nowego - które są publikowane w lutym. I będą to całościowe dane, skorygowane, zebrane. Za poprzednich czasów też tak było, więc tutaj nie ma żadnej ściemy, że tak kolokwialnie się wyrażę. W tamtym roku one były pod koniec lutego, myślę, że teraz będą koło połowy lutego.

    Pan pytał też odnośnie do kas fiskalnych i integracji. Łatwo jest wpisać, że się od jakiegoś czasu zintegruje, a potem tego nie robić i to przekładać. Myśmy postanowili tego nie przekładać, tylko z tego obowiązku zrezygnować. Nawiązując do kosztów - wszystkie nowe kasy, które się pojawiają na rynku, tę funkcjonalność już mają, tak że w sposób naturalny w ciągu kilku lat wszystkie kasy tę funkcjonalność będą miały. Wtedy możemy do tematu wrócić.

    Natomiast odpowiadając na pytanie pana posła, po co nam to - bo jak nie ma integracji kasy z terminalem, to zbieramy te dane w postaci zagregowanej przez agentów płatniczych. To nie są identyczne informacje, bo tu mamy zagregowane, a tu mieliśmy pojedyncze, ale generalnie te informacje mamy. A potrzebne są one po to - o czym panowie mówią - żeby nie rozszczelniać systemu i żeby systemowo nie można było nie płacić podatków.

    (Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: Panie ministrze, czy brak tego terminu nie rozszczelnia tego systemu?)

    Nie, panie pośle, dlatego że ten system, który mamy dzisiaj, który państwo zaproponowaliście... Dane zbieramy w inny sposób, za pomocą agentów rozliczeniowych, tak że KAS te dane ma, w trochę inny sposób zebrane.

    (Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: Zbiorcze?)

    Tak. A więc - ? propos utrzymywania różnych dobrych rozwiązań - utrzymujemy dobre rozwiązanie wprowadzone w dawnych czasach. W dającej się przewidzieć perspektywie będzie można wrócić do tego rozwiązania, które państwo proponowaliście, bo wszystkie kasy będą już miały taką funkcjonalność i nie trzeba będzie robić wielkiej akcji kosztownej wymiany. A przedsiębiorcy do nas się zwracali z prośbą, żeby takie rozwiązanie wprowadzić, dlatego że nie byli przygotowani na wymianę tych kas.

    Co się tyczy kosztów wprowadzenia tych rozwiązań, o których dzisiaj dyskutujemy - nie ma tych kosztów po stronie administracji. Nie ma kosztów administracyjnych. Są pewne koszty budżetowe, natomiast po stronie administracji żadnych kosztów nie ma.

    Co do obniżania stawek - ja wiem, że obniżanie stawek jest łatwe i przyjemne, szczególnie jak się jest w opozycji, ale, jak państwo wiedzą, mamy procedurę nadmiernego deficytu.

    (Poseł Zbigniew Krzysztof Kuźmiuk: Jak rządziliśmy, to też obniżaliśmy.)

    Tak. Efekt jest taki, że wpadliśmy w procedurę nadmiernego deficytu.

    Co do kolejnych rozwiązań probiznesowych - pamiętacie państwo, za chwilę przyjdziemy z ustawą KSeF-owską. Od przyszłego roku będzie o tej porze obowiązywał już KSeF. Tam będzie uwzględnionych sporo rozwiązań zaproponowanych przez przedsiębiorców.

    To chyba główne rzeczy, o które państwo pytali. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia