10. kadencja, 27. posiedzenie, 2. dzień (23-01-2025)
12. i 13. punkt porządku dziennego:
12. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 951).
13. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 950).Poseł Jarosław Sachajko:
Dziękuję bardzo.
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Państwo Ministrowie! W imieniu koła Republikanie mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie projektów ustaw o cudzoziemcach i systemie wizowym.
Przedstawione projekty ustaw dotyczące cudzoziemców i reformy systemu wizowego, choć mają na celu dostosowanie polskiego prawa do unijnych wymogów oraz eliminację nieprawidłowości administracyjnych, budzą poważne wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa narodowego, stabilności rynku pracy oraz obciążeń dla systemu administracji publicznej.
Nowe regulacje dotyczące warunków zatrudniania cudzoziemców mogą prowadzić do masowego napływu pracowników spoza Unii Europejskiej, co stanowi zagrożenie dla polskich pracowników. Zbyt szerokie otwarcie rynku pracy, uproszczenie procedur wizowych i brak wystarczających mechanizmów kontrolnych mogą skutkować wypieraniem polskich pracowników.
Dodatkowo liberalizacja przepisów może doprowadzić do presji na obniżanie wynagrodzeń i pogorszenie warunków pracy, co negatywnie wpłynie na poziom życia Polaków. Ryzyko nadużyć, w tym w zakresie fikcyjnego zatrudnienia cudzoziemców celem uzyskania prawa pobytu, staje się realnym zagrożeniem dla uczciwych przedsiębiorców i rynku pracy jako całości.
Projekt ustawy wskazuje na liczne nieprawidłowości w systemie wydawania wiz, zwłaszcza w zakresie wiz studenckich i pracowniczych. Niestety zaproponowane rozwiązania mogą okazać się niewystarczające do rzeczywistej eliminacji procedur związanych z obchodzeniem przepisów wizowych. Nadal istnieje ryzyko, że cudzoziemcy będą wykorzystywać system wizowy do celów niezgodnych z deklarowanymi, jak chociażby nielegalna migracja do innych państw Unii Europejskiej.
Zwiększenie kompetencji instytucji państwowych, takich jak Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Straż Graniczna, jest krokiem w dobrym kierunku, ale pozostaje pytanie, czy administracja publiczna jest odpowiednio przygotowana do wdrożenia nowych procedur w praktyce. Problemy związane z długimi terminami rozpatrywania wniosków i przeciążeniem urzędników wojewódzkich wskazują na istotne niedobory kadrowe oraz organizacyjne.
Należy również zwrócić uwagę na bezpieczeństwo narodowe. Masowy napływ cudzoziemców, w tym z krajów o wysokim ryzyku migracyjnym, takich jak Bangladesz, Pakistan czy Nigeria, rodzi poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa publicznego. Wprowadzenie szerokich możliwości mobilności w ramach niebieskiej karty Unii Europejskiej bez odpowiednich środków kontrolnych może prowadzić do niepożądanych zjawisk, takich jak nielegalna działalność, przestępczości zorganizowana czy zagrożenia terrorystyczne.
Realizacja projektowanych zmian wiąże się z istotnym obciążeniem administracji publicznej, w szczególności urzędów wojewódzkich i służb odpowiedzialnych za nadzór nad cudzoziemcami. W obecnej sytuacji niedostatecznych zasobów kadrowych i organizacyjnych istnieje ryzyko, że wdrożenie nowych procedur nie przyniesie oczekiwanych efektów, wręcz przeciwnie, zwiększy chaos i nieefektywność.
Dodatkowo wzrost liczby cudzoziemców na polskim rynku pracy i w systemie edukacyjny będzie generował dodatkowe koszty dla budżetu państwa związane z ochroną zdrowia, edukacją oraz pomocą społeczną.
Podsumowując, oba projekty ustaw, choć mają na celu uszczelnienie systemu i doprowadzenie do standardów unijnych, nie zapewniają dostatecznych gwarancji dla polskiego rynku pracy, bezpieczeństwa oraz spójności społecznych. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia