10. kadencja, 27. posiedzenie, 2. dzień (23-01-2025)
14. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej (druk nr 907).
Poseł Waldemar Sługocki:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Panie i Panowie Posłowie! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska przedstawić nasze stanowisko w sprawie druku nr 907, przedstawionego przez wnioskodawcę pana Ryszarda Petru.
Bez wątpienia, szanowni państwo, polscy przedsiębiorcy zasługują na uwagę, a czas, w którym żyjemy, wymaga także globalnego, kompleksowego, komplementarnego podejścia i podjęcia wielu odważnych inicjatyw na rzecz prowadzenia działalności gospodarczej. Zdajemy sobie też sprawę z tego, że konkurencyjność na rynku globalnym ulega większej presji. Stąd też Polska, kraje członkowskie Unii Europejskiej powinny elastycznie reagować także w zakresie stanowienia przepisów prawa. Dlatego też polskie Ministerstwo Rozwoju i Technologii stworzyło specjalną platformę, która umożliwia bezpośredni kontakt polskich przedsiębiorców z resortem odpowiedzialnym za prowadzenie polityki gospodarczej w Polsce. Stąd też w minionym roku przedsiębiorcy zgłosili ponad 240 pomysłów, które zostały podjęte przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, dokładniej, precyzyjniej: 249 różnego rodzaju pomysłów, propozycji związanych czy to z funkcjonowaniem, prowadzeniem działalności przedsiębiorców w Polsce, czy też zakładaniem nowych podmiotów gospodarczych. Ale pojawiają się tam też ważne kwestie dotyczące funkcjonowania w Polsce polskiego rzemiosła, którego w tej debacie nie powinniśmy tracić z pola widzenia.
Chcę też podkreślić, bo to ważne, że niektóre z tych rozwiązań, dokładnie 23, już zostały wdrożone. Funkcjonują nowe przepisy prawa. Oczywiście wprowadzono wiele udogodnień, chociażby urlop dla polskich przedsiębiorców, o którym zapominamy, a o którym warto pamiętać. Od 1990 r. do tej pory nikt nie zajął się tymi problemami. Tak że pozytywnie należy ocenić inicjatywę pana posła Ryszarda Petru, to, że zgłasza kolejne propozycje i poddaje je pod rozwagę Wysokiej Izby. Jestem przekonany, że winny one znaleźć dalszy ciąg w pracach komisji. Aczkolwiek, bo to też jest ważne, podkreślić należy, że wiele z tych rozwiązań już jest obecnych w polskim prawodawstwie, czy to w kontekście funkcjonowania podatku PIT, CIT, czy to w kontekście innych regulacji.
Natomiast to, co jest istotne i co przede wszystkim budzi moje głębokie poparcie, to kwestie dotyczące relacji przedsiębiorcy z administracją skarbową w państwie polskim, bo cała sfera publiczna musi mieć świadomość takiego niezwykle ważnego faktu, który powinien w naszym kraju być truizmem, a jak sądzę, niestety truizmem nie jest. Otóż musimy mieć świadomość, że im silniejszy sektor polskiej gospodarki, im silniejsze polskie podmioty, a jest ich ponad 5 mln, dokładnie 5155 tys., tym większa baza podatkowa. Im większe sukcesy, im większa rentowność polskich podmiotów gospodarczych, tym zamożniejszy budżet państwa polskiego. Im zamożniejszy budżet państwa polskiego, tym szczodrzej możemy realizować ważne polityki publiczne w państwie polskim, co jest niezwykle istotne.
Dlatego też zdajemy sobie sprawę z tychże propozycji, ale mam nadzieję, że w toku prac komisji - bo o to będę prosił i o to będę apelował - będziemy mogli do tych kwestii podejść w sposób kompleksowy, komplementarny. Prosiłbym także o to, abyśmy podjęli, panie pośle, szanowne panie i panowie posłowie, rozmowy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii i z Ministerstwem Finansów po to, żeby przygotować spójną koncepcję. Ona wymaga dalszego namysłu i kooperacji. Jestem przekonany, że powinniśmy zaprosić - i zaprosimy - stronę polskich przedsiębiorców, federację polskich przedsiębiorców i inne związki branżowe polskich rzemieślników do stołu i wraz z nimi przygotować dojrzały, pełen, kompleksowy, komplementarny układ przepisów prawa, które pozwolą zwiększać konkurencyjność polskiej gospodarki i pozwolą polskim podmiotom gospodarczym funkcjonować z sukcesami. Bardzo dziękuję.
Przebieg posiedzenia