10. kadencja, 27. posiedzenie, 2. dzień (23-01-2025)

14. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej (druk nr 907).

Poseł Bartłomiej Pejo:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Poselski projekt ustawy prezentowany przez pana posła Petru w wielu miejscach idzie w dobrą stronę i chyba właśnie dlatego nie jest projektem rządowym. Projekty idące na rękę przedsiębiorcom w większości nie zyskują jednak akceptacji koalicji rządzącej, co wiele mówi nam o jej priorytetach i poglądach, które są, o ile jakieś są, raczej szkodliwe.

    Wprowadzenie mechanizmów stymulujących wzrost nakładów inwestycyjnych poprzez rozszerzenie uprawnień do odpisów amortyzacyjnych będzie korzystne dla całej polskiej gospodarki. Inwestycje to oczywiście motor napędowy każdego kraju, a tych niestety może być w Polsce coraz mniej ze względu na rosnącą konkurencję w Europie. Tutaj mowa przede wszystkim o dziesięciokrotnym zwiększeniu kwoty jednorazowej na amortyzację. Za duży plus uznajemy także zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia biznesu w relacji z państwem. Wykryte i prawidłowo skorygowane omyłki i błędy rachunkowe nie będą mogły stanowić wyłącznej podstawy podjęcia czynności sprawdzających, wszczęcia kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego, co zabezpiecza podatnika przed ponoszeniem konsekwencji za oczywiste pomyłki powstałe m.in. w wyniku stale zmieniających się przepisów podatkowych. Proponujecie także państwo kolejny pozytywny przepis mający wpłynąć na efektywność kontroli podatkowych, a mianowicie nienaliczanie odsetek od zaległości podatkowych stwierdzonych w wyniku kontroli, gdy ta przekracza pół roku.

    Żeby nie było za pięknie, zwracam uwagę na pkt 5. Nasze wątpliwości budzi zapis o ograniczeniu tajemnicy skarbowej i informowaniu z urzędu kontrahenta podatnika, który jest wpisany jako zobowiązany do Rejestru Należności Publicznoprawnych. Według projektodawcy miałoby to na celu ochronę podatnika przed niewypłacalnym kontrahentem. Stanowiłoby to jednak znaczne ograniczenie tajemnicy skarbowej między podatnikiem a organem podatkowym i jawnie wkraczałoby w zakres naruszający konstytucyjne prawo do prywatności, zwłaszcza jeśli regulacje dotyczyłyby podmiotów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub działalność w formie spółki cywilnej. Niemniej jednak przyjmujemy z uznaniem odpowiedź na wieloletnie apele naszych środowisk o tworzenie przepisów przyjaznych przedsiębiorcom. Szkoda, że jak zawsze w tej kadencji, nie jest to projekt większości koalicyjnej, który zostanie skierowany na legislacyjną autostradę do wejścia w życie. Mam nadzieję, że nadal będziemy pracować nad tym w komisji. Bardzo dziękuję.


Przebieg posiedzenia