10. kadencja, 27. posiedzenie, 3. dzień (24-01-2025)
Oświadczenia.
Poseł Andrzej Szejna (tekst niewygłoszony):
Oświadczenie poselskie w sprawie polityki cyfrowej Polski
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałbym wyrazić swoje uznanie dla rozpoczętej debaty na temat cyfryzacji Polski i Europy, która ma kluczowe znaczenie dla naszej przyszłości. Polska prezydencja w Unii Europejskiej przypada na niezwykle istotny moment, w którym mamy szansę nie tylko wpływać na kształt europejskiej polityki cyfrowej, ale również wprowadzać konkretne zmiany, które będą miały wpływ na codzienne życie każdego obywatela.
Obecnie Europa zmaga się z nowoczesnym wyzwaniem, jakim jest cyberwojna. Polska jest niestety jednym z głównych celów cyberataków, szczególnie ze strony Rosji, co potwierdzają liczne incydenty w cyberprzestrzeni. Naszym zadaniem, jako kraju przewodniczącego Unii, jest uwrażliwienie europejskich partnerów na te zagrożenia oraz budowa wspólnej strategii cyberbezpieczeństwa, która obejmie nie tylko instytucje, ale także indywidualnych obywateli. Kluczowe jest uświadomienie każdemu z nas, jak wielkie znaczenie ma cyberbezpieczeństwo w codziennym życiu, od ochrony danych osobowych po zapewnienie stabilności usług publicznych.
Polska stawia także na rozwój sztucznej inteligencji, AI, jako narzędzia, które powinno służyć człowiekowi, a nie odwrotnie. Wdrażając europejskie regulacje dotyczące AI, musimy zadbać, aby technologie te wspierały rozwój w takich dziedzinach, jak ochrona zdrowia, edukacja czy logistyka, jednocześnie zapewniając ich bezpieczeństwo i odpowiedzialne wykorzystanie. Nasz kraj dąży do tego, aby stać się liderem w produkcji i wdrażaniu innowacji związanych z AI, co w dłuższej perspektywie może przynieść ogromne korzyści dla całej Unii Europejskiej.
Jednym z głównych priorytetów polskiej prezydencji powinno być wzmocnienie dyplomacji cyfrowej. Współpraca z krajami spoza Unii, takimi jak Ukraina czy Mołdawia, pokazuje, jak cyfryzacja może wpływać na wzmacnianie obronności i rozwój społeczności. Przykładem tego jest zapewnienie Ukrainie dostępu do Internetu za pomocą technologii Starlink, co pozwala temu krajowi skuteczniej funkcjonować w trudnych warunkach wojennych. Te doświadczenia mogą być wykorzystane na szerszą skalę w Europie.
Europa musi jednak unikać nadmiernych regulacji w obszarze cyfryzacji. Kluczowe jest skuteczne wdrożenie już istniejących przepisów i zapewnienie ich interoperacyjności. Dobre praktyki stosowane w innych państwach członkowskich mogą stanowić inspirację do budowy skutecznych rozwiązań legislacyjnych i organizacyjnych. Wyzwania te obejmują również walkę z dezinformacją, która staje się coraz większym zagrożeniem dla demokracji. Big Techy muszą współpracować z rządami, aby ograniczać fałszywe informacje oraz chronić procesy demokratyczne, takie jak wybory.
Nie możemy również zapominać o bezpieczeństwie dzieci w Internecie. Wprowadzenie skutecznych mechanizmów weryfikacji wieku na stronach internetowych powinno stać się wspólnym celem legislacji unijnej, chroniąc młodych ludzi przed szkodliwymi treściami. To wyzwanie wymaga zdecydowanych działań i współpracy na poziomie europejskim.
Polska, jako lider cyfrowej transformacji, ma szansę pokazać, że cyfryzacja może być nie tylko narzędziem rozwoju gospodarczego, ale także gwarantem bezpieczeństwa i dobrobytu obywateli. Wykorzystajmy ten czas, aby zbudować silniejszą, bezpieczniejszą i bardziej zintegrowaną cyfrowo Europę.
Szanowny Panie Marszałku! Niniejszym oświadczam, że w wyniku pomyłki zagłosowałem przeciw w głosowaniu nr 11 na 27. posiedzeniu Sejmu w dniu 24 stycznia 2025 r. o godz. 9:27:43 w punkcie 10. porządku dziennego: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, druk nr 948. Było to głosowanie nad skierowaniem projektu ustawy do komisji nadzwyczajnej, która zostanie powołana. Moją intencją było zagłosowanie za.
Przebieg posiedzenia