10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 956 i 979).

Poseł Ireneusz Zyska:

    Bardzo dziękuję.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! To ustawa, która implementuje dyrektywę RED II w części dotyczącej biopaliw i biokomponentów. Jednakże mamy uzasadnione zarzuty pod adresem rządu, Ministerstwa Klimatu i Środowiska w zakresie regulacji przedstawionej w tej ustawie. Otóż, drodzy państwo, koalicja 13 grudnia rządzi już ponad rok, a ta ustawa jest minimum minimorum. Tak ograniczyliście przepisy, żeby tylko i wyłącznie implementować na siłę dyrektywę do polskiego porządku prawnego, żeby ustrzec się kar, które Komisja Europejska może nałożyć z tytułu opóźnienia. Natomiast niestety pani minister, panie ministrze, nie możemy poprzeć tej ustawy. Ona jest niekompletna, dziurawa jak ser szwajcarski. Jedyne, co widzimy, to lobby niemieckiego przemysłu chemicznego, przemysłu, który produkuje metanol. Dzisiaj Polska w 100% importuje metanol z Niemiec.

    Pomimo słowniczka, który zawiera informacje, definicję o estrach etylowych, nie przedstawiliście norm jakościowych w tej ustawie w zakresie produkcji etanolu, estrów etylowych, wysokich kwasów tłuszczowych. To powoduje, że praktycznie w tej ustawie wyeliminowani są polscy producenci rolni, a ustawa miała być dedykowana polskim rolnikom po to, żeby z polskiego rzepaku, z przetwórstwa rolno-spożywczego, z odpadów rolnych, przetworzonych olejów jadalnych można było produkować biopaliwa. Tak niestety nie ma. W tej ustawie są znaczące luki, które powodują, że nie możemy poprzeć tej ustawy, bo przecież każde prawo uchwalane przez polski Sejm ma służyć polskim obywatelom, w tym przypadku polskim rolnikom, polskim przetwórcom.

    Inna sprawa, są merytoryczne błędy. Sprawdziłem to. W załączniku ustawy jest zaniżona wartość energetyczna estrów etylowych. Nie wiem, skąd państwo wzięliście te normy, ale być może właśnie lobbyści przemysłu niemieckiego wam podpowiadali, bo estry etylowe mają normy energetyczne, wartość energetyczną o 10% wyższą od estrów metylowych, które są produkowane na bazie niemieckiego metanolu. Nie chciałbym uderzać, proszę państwa, w tony populistyczne, ale ewidentnie widać, że ta ustawa zmierza tylko i wyłącznie do implementacji dyrektywy unijnej, ale nie daje szansy polskim rolnikom, nie daje szansy polskim wytwórcom estrów etylowych, które będą wykorzystywane dla poprawy jakości środowiska czy mogłyby być wykorzystywane w transporcie, nie tylko w silnikach o zapłonie iskrowym, silnikach benzynowych, ale przede wszystkim w silnikach wysokoprężnych o zapłonie samoczynnym. I tutaj państwo zupełnie pomijają ten ważny aspekt całego transportu ciężkiego, również urządzeń, które pracują w budownictwie, koparek (Dzwonek), które pracują na tzw. dieslu. Nie ma możliwości produkcji polskiego biodiesla na podstawie tej ustawy. Dlatego, proszę państwa, Wysoki Sejmie, nie możemy poprzeć tego projektu. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia