10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 956 i 979).
Poseł Piotr Głowski:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Nie będę odnosił się do tych poprzednich wypowiedzi.
Mam zaszczyt przedstawić w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej stanowisko dotyczące rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, które są zawarte w druku nr 956.
Projekt ten ma kluczowe znaczenie dla rozwoju odnawialnych źródeł energii w sektorze transportowym i stanowi istotny krok w kierunku również realizacji zobowiązań klimatycznych, które są zapisane w dyrektywie, o której była mowa - RED II.
Projekt to niezwykle obszerny dokument liczący wraz z uzasadnieniem i analizami kilkaset stron - to taki drobny fragment tego wszystkiego. Dotyka wiele dziedzin życia, działalności gospodarczej człowieka, stąd jego niezwykła waga, potencjalny duży pozytywny wpływ po uchwaleniu na nasze środowisko i działalność gospodarczą.
Szanowni Państwo! Sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie 1/3 energii końcowej w Unii, z czego znacząca część pochodzi nadal z ropy naftowej. W 2023 r. transport był odpowiedzialny za 25% emisji gazów cieplarnianych na terenie Unii i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu z rokiem 1990.
Przedstawiona nowelizacja określa narodowy cel wskaźnikowy na poziomie 14,9% w 2030 r. Jest to zgodne z europejskimi standardami i uwzględnia rozwój rynku biokomponentów, w tym biokomponentów zaawansowanych. Ważnym aspektem jest także rozszerzenie sposobów realizacji tego celu poprzez uwzględnienie w bilansie różnych rodzajów paliw, takich jak ciekłe i gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz energia elektryczna pochodząca z odnawialnych źródeł energii. W szczególności podkreślić należy możliwość wliczenia energii odnawialnej wykorzystywanej w transporcie lotniczym i żeglugowym, co zwiększa elastyczność systemu.
Istotnym elementem tej ustawy jest też wyznaczenie celu dla biokomponentów zaawansowanych na poziomie 3,5% w roku 2030.
Ustawa ustanawia również maksymalny dopuszczalny poziom udziału biokomponentów wytwarzanych z roślin spożywczych pastewnych na poziomie 6%. Decyzja ta jest wynikiem kompromisu pomiędzy potrzebą zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii a koniecznością zachowania stabilności rynku rolnego w Polsce. Wprowadzenie limitu na maksymalnym dopuszczalnym poziomie daje rolnikom stabilne warunki produkcji, a jednocześnie pozwala na osiągnięcie celów środowiskowych. To rozwiązanie, które z jednej strony wspiera rozwój rolnictwa, a z drugiej umożliwia dynamiczny rozwój biopaliw w Polsce.
Zmiany w zakresie kryteriów zrównoważonego rozwoju dostosowują również polskie regulacje do unijnych wymogów. Podział biomasy na biomasę rolniczą, leśną oraz odpady i pozostałości pozwala na bardziej precyzyjne określenie jej wpływu na środowisko. Ponadto wprowadza się system certyfikacji, który umożliwi potwierdzenie zgodności biomasy z kryteriami zrównoważonego rozwoju. Certyfikacja ta będzie kluczowa dla zapewnienia przejrzystości rynku i uniknięcia ryzyka wykorzystywania biomasy pochodzącej z nielegalnych źródeł lub procesów szkodliwych dla środowiska.
Ważnym elementem jest także poszerzenie listy surowców do produkcji biokomponentów zaawansowanych.
Dodatkowo projekt upraszcza wymagania związane z kryteriami zrównoważonego rozwoju dla paliw z biomasy. Kryteria te będą stosowane wyłącznie do nowych instalacji oddanych do eksploatacji po 31 grudnia 2023 r., co pozwoli istniejącym instalacjom na dostosowanie się do nowych przepisów bez ponoszenia nadmiernych kosztów.
Jednym z kluczowych rozwiązań projektu jest również uchylenie narodowego celu redukcyjnego. Zniesienie tego obowiązku zmniejszy koszty działalności podmiotów gospodarczych oraz ograniczy biurokrację.
Podsumowując: Projekt nowelizacji ustawy jest krokiem w stronę dalszej dekarbonizacji sektora transportu. Zapewnia on zgodność z dyrektywą RED II, zwiększa elastyczność realizacji narodowego celu wskaźnikowego (Dzwonek), wprowadza nowe źródła paliw odnawialnych oraz upraszcza procedury administracyjne. Warto podkreślić, że projekt stanowi istotne wsparcie dla sektora rolniczego, producentów biopaliw oraz operatorów transportowych.
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Dziękuję bardzo.
Poseł Piotr Głowski:
Dzięki tym rozwiązaniom Polska ma szansę stać się liderem. Dziękuję państwu za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia