10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 956 i 979).
Poseł Jarosław Rzepa:
Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Nie sposób się nie odnieść do tych uwag kolegów z Prawa i Sprawiedliwości, którzy będąc na posiedzeniu komisji, jakoś dziwnie w ogóle nie podnosili tych uwag, które dzisiaj zgłaszają na sali plenarnej, a chyba właśnie tam było miejsce do tego.
Ale, szanowni państwo, przechodzę do clou. Wiemy o tym, że przedmiotem dzisiejszych naszych obrad jest implementacja dyrektywy w skrócie nazywanej RED II. Dwa główne obszary, które nas interesują, to stosowanie energii odnawialnej w ramach sektora transportu oraz wprowadzenie kryteriów zrównoważonego rozwoju dla paliw i dla biomasy. Niestety nasi poprzednicy - zresztą sami się do tego dzisiaj przyznali - nie zrobili nic. Komisja Europejska napomniała, ostrzegała, a dzisiaj grożą nam kary, i to pan minister zresztą sam powiedział. Ta implementacja przed tymi karami nas ustrzeże. Ale oczywiście to nie jest główny cel implementacji tej dyrektywy. To, nad tym pracujemy, to jest praktycznie w 90%, w ponad 90% implementacja tego prawa Unii, której członkiem jesteśmy, i mam nadzieję, że jak najbardziej chcemy przestrzegać praw traktatowych.
Przede wszystkim jakie mamy znaczące wyzwanie zarówno dla administracji, jak i dla gospodarki? Jest to właściwe przygotowanie i wdrożenie udziału energii odnawialnej w poszczególnych sektorach gospodarki wraz z utrzymaniem właściwego poziomu bezpieczeństwa paliwowego państwa oraz przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnego czasu na przeprowadzenie inwestycji, przebudowę infrastruktury logistycznej, dywersyfikację źródeł i dróg dostaw różnych niskoemisyjnych nośników energii odnawialnej. Intencją wnioskodawców jest sprostanie ambitnym celom przy zachowaniu stabilności sektora paliwowego. To jest bardzo ważne. Ale przede wszystkim, szanowni państwo, zaproponowane zmiany mają dostarczyć gospodarce, po pierwsze, nowych możliwości, po drugie, narzędzi do realizacji narodowego celu wskaźnikowego poprzez zobowiązanie do realizacji przez podmioty, po trzecie, uelastycznienia celu w kluczowych obszarach jego realizacji dla wszystkich realizujących, interesariuszy.
Wiemy o tym, że te cele stawiane przez Unię Europejską są bardzo ambitne i tylko niektóre z państw do tej pory sprostały tym wskaźnikom. My określamy, że do 2030 r. chcielibyśmy osiągnąć cel wskaźnikowy 14,9% stosowanej energii odnawialnej w ramach sektora transportu. Wiemy, że jest to bardzo ambitne, ale też dajemy gospodarce na to czas. Wydaje mi się, szanowni państwo, że to jest bardzo ważne. Patrzymy na to właśnie z dwóch perspektyw - z jednej strony mówimy o ambicji, z drugiej strony mówimy o gospodarce, ale też i o tych, którzy mogą z tego skorzystać. Mówimy o tym, że bardzo dobrze wykorzystujemy biomasę czy też część elementu biopaliw z polskiego rzepaku. Już dzisiaj, już właściwie kilka lat temu osiągnęliśmy ponad 5%. Dyrektywa mówi, że możemy maksymalnie osiągnąć 6,1%, i my to też zrobimy. Chciałoby się może powiedzieć: Dlaczego tylko tyle, jeżeli mamy ten potencjał znacznie większy? Ale rozumiemy również to wszystko, co wiąże się z sektorem paliwowym, z przetwórstwem ropy naftowej. Rozumiemy też transportowców, tych, którzy produkują silniki i całą technologię. Dlatego zostaniemy przy tym maksymalnym poziomie 6,9%.
W proponowanej ustawie też uzupełniono listę surowców do produkcji biokomponentów. Do tej pory był to problem. Ale tam gdzie mamy zniszczone uprawy, które się nie nadają do wykorzystania spożywczego, tam gdzie mamy ścieki komunalne, mogą to być biopaliwa. Dlaczego nie wykorzystać tego? Właśnie o tym mówi m.in. ta implementacja. Celem finalnym jest to, abyśmy produkowali więcej biopaliw, i mam nadzieję, że państwo to rozumiecie, to, że o to tak naprawdę chodzi. Bądźmy ambitni, ale bądźmy też rozsądni. Patrzmy na gospodarkę, słuchajmy, co przemysł mówi, co mówią ci, co produkują, co mówią rolnicy.
(Poseł Krzysztof Mulawa: Nie chcą.)
Drodzy Państwo! Wydaje mi się, że w tej implementacji, w tych zaproponowanych rozwiązaniach właśnie te wszystkie głosy są zawarte. To było słychać na posiedzeniu komisji. Szkoda, że posłowie Prawa i Sprawiedliwości tam byli prawie że niemi, a dzisiaj nagle ich olśniło: że to jest do wyrzucenia. Nie, szanowni państwo, jest to do przyjęcia, jest to dobra ustawa. (Dzwonek)
Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe w pełni tę ustawę poprze. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia