10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)
2. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze (druki nr 952 i 961).
Poseł Grzegorz Puda:
Dziękuję bardzo.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W imieniu klubu Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić stanowisko dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.
Jak państwo doskonale wiecie, lotnictwo jest jednym z tych obszarów, które w Polsce rozwijają się najszybciej. Niezależnie od tego, czy jesteśmy w czasie pandemii czy w czasie bez pandemii, lotnictwo jest tym elementem, który wzbudza wielkie zainteresowanie i przewoźników towarów, i przewoźników pasażerskich. Ten ruch zwiększa się, co zresztą widać na podstawie nie tylko ilości przewożonych towarów, ale również liczby pasażerów. W związku z tym cały czas mamy do czynienia z nowymi zagrożeniami, które pojawiają się również w obszarze wojskowym. Z perspektywy tego, o czym mowa w tej ustawie, o czym mówił mój poprzednik, oczywiście ta ustawa powoduje, że baza, która zostanie stworzona, dotycząca obszarów, które mogą być zagrożeniem dla lądujących samolotów w obszarze wojskowości, jest bazą, która powinna być powszechnie dostępna, również dlatego, że wielu pilotów często pyta nas o to, w jakich obszarach te budynki, budowle będą usytuowane, jaka będzie ich wysokość. Te przepisy nakładają obowiązki również na wszystkich inwestorów, a więc z drugiej strony jest to z pewnością ustawa, która powoduje zwiększenie prac biurokratycznych. Będzie to ktoś musiał obsługiwać. Będą to z pewnością również wyzwania, ponieważ te informacje, jak zostało zapisane w ustawie, mają trafiać na miejsce na 2 miesiące przed ukończeniem projektu po to, aby wojsko czy instytucje państwowe wiedziały o tym, że tego typu inwestycje są realizowane.
Oczywiście możemy dyskutować na temat tego, czy ta wysokość jest odpowiednia, czy 50-100 m to wysokość, o której powinniśmy dyskutować. To jest różnie w różnych krajach. Różne wysokości są proponowane. Kraje, które bezpośrednio jeszcze bardziej dbają o bezpieczeństwo, mają w tym zakresie o wiele mniejsze wysokości, wynoszące w niektórych krajach 25 m, w niektórych - 30 m, jeżeli chodzi o obowiązek zgłaszania takich budynków. W Polsce przyjęto tu powrót do wysokości 50 m. Z perspektywy wielu pilotów, którzy zwracali się do nas z informacjami i pytaniami dotyczącymi tego projektu, głosy są podzielone, tzn. są tacy, którzy mówią, że jest to niezbędne, potrzebne, takie jest stanowisko armii, stanowisko wojska, ale są również osoby, które mówią bezpośrednio, że być może ta wysokość jest trochę zaniżona, że być może to powinna być inna wysokość. Przypomnę tylko, że na dzisiaj ta obowiązująca wysokość wynosi 100 m. Mamy oczywiście w tej sprawie różne zdania. Wiele osób również pyta o to, w jaki sposób będzie można dowiadywać się o nowych punktach, bo jak rozumiemy, będzie stworzona baza, dzięki której piloci będą mogli dowiadywać się o tych przeszkodach. Rozmawialiśmy z panem ministrem na ten temat w komisji, wiemy doskonale, że te pytania trafiają również do Ministerstwa Infrastruktury.
Podsumowując: szanowni państwo, projekt, który pierwotnie był przygotowywany jeszcze za poprzedniego rządu, trafia pod obrady Wysokiej Izby, Wysokiego Sejmu. Przygotowany jest przez resort, który merytorycznie tym się zajmuje. My jako klub oczywiście mamy poprawki dotyczące tego projektu. Mamy nadzieję, że zostaną one przegłosowane. Liczymy na to, że projekt ustawy poprawi przede wszystkim, bo taki jest cel, bezpieczeństwo naszego kraju. Natomiast te elementy, o których powiedziałem, zwiększona biurokracja, być może zwiększone problemy z dostosowaniem się w krótkim czasie tych obiektów inżynieryjnych, powodują, że nasze stanowisko wyrazimy podczas głosowania. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia