10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)
3. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 981).
Poseł Magdalena Łośko:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej zaprezentować stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw z druku nr 981.
Przedłożony projekt ustawy to kontynuacja zmian zapowiadanych już wcześniej, bo w 2024 r. Ministerstwo Finansów wspólnie z Ministerstwem Zdrowia przekazywało wcześniej kierunek zmian, jeśli chodzi o produkty nikotynowe. Oczekiwanym efektem zmian wprowadzanych w ustawie o podatku akcyzowym jest ograniczenie dostępności, przede wszystkim ograniczenie dostępności cenowej, urządzeń do waporyzacji, szczególnie jednorazowych papierosów elektronicznych, zwłaszcza dla młodszej części społeczeństwa, rozpoczynającej swój kontakt z używkami prowadzącymi do uzależnień skutkujących nieodwracalnymi szkodami zdrowotnymi. Saszetki nikotynowe z roku na rok poszerzają rynek wyrobów zawierających nikotynę i jej związki lub pochodne. Stąd m.in. postulaty branży tytoniowej dotyczące włączenia saszetek nikotynowych do grupy wyrobów podlegających akcyzie. Zaproponowana zmiana opodatkowania akcyzą nowej grupy wyrobów jest zgodna z konkluzjami i założeniami zmiany dyrektywy Rady Unii Europejskiej w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych.
Projektowana ustawa w zakresie zmian w ustawie o podatku akcyzowym ma na celu objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów akcyzowych, tj. urządzeń do waporyzacji, wielorazowych papierosów elektronicznych, podgrzewaczy oraz urządzeń wielofunkcyjnych, zestawów części do urządzeń do waporyzacji, saszetek nikotynowych i innych wyrobów nikotynowych. W przypadku urządzeń do waporyzacji przewiduje się wzrost cen detalicznych o ok. 50 zł za sztukę i dotyczyć to będzie wielorazowych papierosów elektronicznych i podgrzewaczy. Podwyższenie akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych zawarty w jednorazowych papierosach elektronicznych będzie również skutkowało wzrostem cen jednorazowych papierosów elektronicznych o podobne wartości. Ponadto wyroby te, podobnie jak płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie, zostaną objęte obowiązkiem oznaczenia znakami akcyzy w celu zapewnienia płatności podatku akcyzowego oraz ochrony legalnych krajowych producentów, nabywców wewnątrzwspólnotowych i importerów tych wyrobów, jak również ich sprzedawców i konsumentów.
Celem projektowanej zmiany ustawy o podatku akcyzowym jest opodatkowanie także grupy wyrobów zawierających nikotynę lub jej związki lub pochodne, które mogą być używane do wchłaniania nikotyny. W przypadku innych wyrobów nikotynowych zaproponowano wyłączenie z opodatkowania wyrobów wykorzystywanych wyłącznie w celach medycznych. Jest to rozwiązanie analogiczne do tradycyjnych wyrobów tytoniowych.
Dodany przepis 36b wprowadza definicję innych wyrobów nikotynowych, którymi są wyroby zawierające nikotynę lub jej związki lub pochodne, które mogą być używane do wchłaniania nikotyny lub jej związków lub pochodnych przez organizm ludzki, inne niż wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, saszetki nikotynowe, z wyłączeniem wyrobów wykorzystywanych wyłącznie w celach medycznych. Wyrobami akcyzowymi będą więc wyroby w różnorakiej postaci, m.in. plastry, aerozole, gumy do żucia, żelki, cukierki, wykałaczki, a także wyroby zawierające tytoń i namiastki tytoniu, takie jak tabaka czy tytoń do żucia.
Wnoszę w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej o przyjęcie proponowanego projektu ustawy. Mając na względzie fakt, iż ceny wpływają silnie na konsumpcję, i dramatyczny wzrost korzystania młodzieży z nikotyny, proszę o przyjęcie projektu ustawy. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia