10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)
3. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 981).
Poseł Dariusz Wieczorek:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić w imieniu klubu Lewica stanowisko dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw.
Myślę, że na ten projekt ustawy musimy spojrzeć z dwóch stron. Po pierwsze, to kwestia dotycząca rzeczywiście zdrowia, zdrowia młodzieży szczególnie, i nie ma wątpliwości co do tego, że to powinna być najważniejsza rzecz, jeżeli chodzi o analizowanie tego projektu. Druga sprawa to oczywiście uporządkowanie tego rynku i opodatkowanie również tego typu działalności, bo nie ma żadnego powodu, dla którego należy rozgraniczać papierosy konwencjonalne od papierosów elektronicznych - one też powinny być objęte podatkiem akcyzowym.
Ale zwracam uwagę na to, co wypowiedziała opozycja. Ku naszemu zdziwieniu opozycja traktuje ten projekt ustawy jako projekt, który jest tylko i wyłącznie projektem fiskalnym, jest tylko i wyłącznie projektem, który ma na celu doprowadzenie do tego, ażeby 0,5 mld z podatku akcyzowego wpływało do budżetu państwa. Otóż absolutnie tak nie jest, to nie jest główny cel tej ustawy, bo przypomnę, że wprowadzenie tego podatku spowoduje pewnie spadek o 50% sprzedaży e-papierosów, tych saszetek i tego całego asortymentu. A druga rzecz to kwestia taka, że mówicie państwo o budżecie, mówicie o tym, że rząd 15 października podnosi podatki, zwiększa wpływy do budżetu. Niestety sytuacja jest taka, że musimy po prostu dzisiaj naprawiać to, co przez 8 lat zepsuliście. Przypomnę tylko, że te 400 mld zł wydawane poza budżetem państwa w ostatnich latach państwa rządu to są obligacje, które dzisiaj musimy w tym budżecie odkupywać. W związku z czym dzisiaj musicie zdawać sobie sprawę z tego, że wasze zaciągnięte zobowiązania w tym budżecie musimy realizować. Ponadto w ogóle nie pamiętacie też o tym - bo przecież tego nie robiliście - że trzeba zwiększać nakłady na zbrojenia. To nie przypadek, że 184 mld zł wydajemy w tym roku na bezpieczeństwo państwa. Wyście o tym nie pamiętali i dzisiaj mówicie tylko, że te 0,5 mld zł, które będą wynikały z tego, że tę ustawę przyjmiemy, to jest największe zło tej ustawy. Totalna bzdura.
To ustawa, która wreszcie porządkuje również kwestie dotyczące podatku akcyzowego od tych wyrobów. Co najważniejsze: wszystkie badania wskazują, że to są wyroby, od których zaczyna się niebezpieczny proces związany z przyzwyczajaniem młodzieży do nikotyny, do tytoniu. Przecież to są bardzo atrakcyjne wyroby, o czym wszyscy wiemy. Te dane są jednoznaczne, że jeżeli chodzi o jednorazówki czy wielorazówki w przedziale wiekowym 15-18 lat, to ilość młodzieży, która już skorzystała z tej możliwości, wzrosła z 16% do 64%. Połowa młodzieży w Polsce już raz zapaliła bądź pali tego typu substancje i to jest w tym wszystkim bardzo niebezpieczne. Ten projekt ustawy ma m.in. również temu przeciwdziałać. Chyba wszyscy się zgodzimy, że jeżeli chodzi o działania prozdrowotne, to nie chcielibyśmy raczej promować palenia jakichkolwiek papierosów. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości.
Ten projekt, który jest jednym z trzech projektów, nad którymi pewnie będziemy w tej chwili procedować, ma za zadanie przede wszystkim zrealizować cele prozdrowotne, dlatego będziemy oczywiście ten projekt popierali. Jesteśmy za tym i rekomendujemy, ażeby ten projekt był dalej dyskutowany i żeby Wysoka Izba go przyjęła. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia