10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o znakach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 932 i 963).

Poseł Andrzej Grzyb:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga odniosę się do projektu ustawy o zmianie ustawy o znakach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, który w pierwszym czytaniu został przedstawiony na posiedzeniu sejmowej Komisji Obrony Narodowej. W imieniu tej komisji miałem przyjemność przedstawiać tutaj sprawozdanie.

    Chcę powiedzieć, że w pełni popieramy wszystkie założenia związane z tą zmianą ustawy. Wynikają one z uzasadnienia. Najważniejsze oczywiście jest to, co zostało wypowiedziane tutaj, z tej trybuny, że zmiana wiąże się z postępującą modernizacją Sił Zbrojnych, trafianiem do polskich Sił Zbrojnych nowoczesnego uzbrojenia, w tym również statków lotniczych piątej generacji, które mają swoje wymogi, jeżeli chodzi o ich oznaczenie. Mówię o widzialności znaku szachownicy na statkach powietrznych. Również przywracanie tradycyjnych wzorów proporców marynarki wojennej oraz innych znaków jest z naszej strony w pełni popierane, bowiem jest to kontynuacja tradycji polskiego oręża i historycznej więzi pomiędzy jednostkami, które przyjmują czy posiadają w chwili obecnej swoje historyczne nazwy.

    Chciałbym odnieść się do stwierdzenia pana posła Ociepy. Był on uprzejmy stwierdzić, że poprzedni rząd kupował sprzęt, a my go tylko malujemy. Przypomnę może podstawową deklarację, którą złożyliśmy przed wyborami, że wszystkie kontrakty zbrojeniowe zawarte przez rząd Prawa i Sprawiedliwości zostaną przez następne rządy podtrzymane. Oczywiście wszystko to ma miejsce. Żaden z kontraktów, mimo takich obaw wyrażanych ze strony pańskiej formacji, nie został zerwany. Przypomnę natomiast niechlubną decyzję związaną z zerwaniem kontraktów na śmigłowce Caracal. Nie dość, że nie kupiliśmy...

    (Poseł Anna Paluch: Całe szczęście.)

    Pani poseł, rozumiem, że uznaje pani za szczęście to, że zapłaciliśmy 80 mln zł kary. Rozumiem, że...

    (Poseł Anna Paluch: Bo musieliśmy się szarpać...)

    (Poseł Jarosław Sachajko: Komisja sejmowa powinna być...)

    Rozumiem, że są to niewielkie pieniądze, podobnie jak w przypadku wydania 70 mln zł na wybory kopertowe. To są niewielkie pieniądze, nieznaczące z punktu widzenia budżetu państwa. Uznajecie to państwo za pewien drobiazg.

    (Poseł Anna Paluch: Tendencyjny...)

    Nie chciałbym być tendencyjny, ale bardzo bym prosił, żeby nie pokrzykiwać z ław poselskich w trakcie mojej wypowiedzi. Staram się być w tej sprawie obiektywny.

    Chcę powiedzieć, że decyzje dotyczące zakupów dokonywanych przez państwa rząd oczywiście byłyby lepiej rozumiane, gdyby były podejmowane w takim samym trybie jak w przypadku zakupu F-16. Wtedy, w trakcie finalizowania decyzji o zakupie tego sprzętu wszyscy ministrowie obrony narodowej z rządów, które poprzedzały ówczesny rząd podejmujący tę decyzję, zostali zaproszeni przez ówczesnych wiceministra i ministra obrony narodowej. Negocjującym ten kontrakt był pan minister Zemke. Wszyscy oni zgodzili się co do trafności tego wyboru. Uważam, że w strategicznych sprawach dotyczących obronności nie ma między nami różnicy zdań co do tego, czy zwiększać nakłady, czy modernizować polską armię. Nie ma między nami różnicy. Chcemy to robić.

    Najlepszym dowodem jest to, że w budżecie na 2024 r. przeznaczono na to 4,2% PKB, że został on wykonany w 99,93%. Były obawy, że ten budżet nie zostanie wykonany. Mogę powiedzieć po dzisiejszych informacjach, że w przypadku części: obrona narodowa ten budżet został wykonany w takiej wysokości procentowej. Jeżeli chodzi o Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych, to został on wykonany w 72%. W poprzednich latach było to nieco powyżej 50%. W tym przypadku też były obawy, że próbujemy hamować procesy związane z zakupem (Dzwonek), z modernizacją Sił Zbrojnych.

    Chciałem przez to powiedzieć też to, że zawsze warto jest osądzać po czynach, niekoniecznie tylko po werbalnych deklaracjach, które czasami mają charakter polemiki politycznej. Wydaje mi się, że pan poseł Ociepa zgodzi się ze mną w tej sprawie, że czyny są najważniejsze, efekty są najważniejsze. Prowadzony jest proces modernizacji polskich Sił Zbrojnych. W roku bieżącym wydatki na obronę narodową, łącznie z Funduszem Wsparcia Sił Zbrojnych, będą wynosić prawie 190 mld zł. To jest 4,7% polskiego PKB. Sądzę, że jest to dobra informacja dla wszystkich, dla rządu, dla opozycji, a w szczególności dla zdolności polskiej armii i dzisiaj, i w przyszłości.

    Bardzo dziękuję za uwagę. Jeszcze raz stwierdzam, że klub Polskiego Stronnictwa Ludowego będzie popierał ten projekt ustawy. Jeżeli tylko zaistnieją możliwości formalnoprawne, będziemy wspierać ten proces, aby przywrócić historyczną, asymetryczną szachownicę na statkach lotniczych. Ale to wymaga po prostu zgody formalnoprawnej ze strony komisji heraldycznych. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia