10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o znakach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 932 i 963).
Poseł Piotr Paweł Strach:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Suwerenność Rzeczypospolitej rozstrzyga się dziś na Bałtyku. Ustawa o znakach Sił Zbrojnych i przywrócenie historycznego proporca Marynarki Wojennej to jest dobra okazja, aby spojrzeć na Bałtyk jeszcze raz i uświadomić sobie, jak w ostatnich latach jego rola stała się decydująca dla Rzeczypospolitej. Po zerwaniu szlaków handlowych i energetycznych ze Wschodem Bałtyk stał się naszym podstawowym, a może nawet jedynym oknem na świat. Nie jest to historia nowa, bo pamiętamy, że Polska 600 lat, 400 lat czy 200 lat temu wciąż walczyła o dostęp do morza, próbując handlować chociażby polskim zbożem. Po II wojnie światowej to produkty stoczni oraz węgiel wędrowały w świat, również drogą morską, ale teraz sytuacja jest bezprecedensowa. To zerwanie szlaków handlowych, energetycznych, dostaw, zwłaszcza węglowodorów ze Wschodu, spowodowało, że Bałtyk jest szczególnie ważny. Oprócz sprowadzania przez terminal w Świnoujściu i przez Baltic Pipe gazu LNG oraz tankowcami pozostałych surowców energetycznych do Polski, w zasadzie 95% ropy naftowej, większości gazu, a nawet już w dużej mierze różnego rodzaju węgla, handel także został zdominowany przez transport morski. Bardzo dużo produktów zarówno wysyłamy, jak i przyjmujemy drogą morską. W tym momencie nasze porty morskie są największe, jeśli chodzi o Bałtyk, w Unii Europejskiej. Wyprzedzają nas tylko porty rosyjskie.
Energetyka atomowa to także jest w tym momencie domena Pomorza. Budowanie w Choczewie trzech reaktorów atomowych i korzystanie w kilkunastu procentach z prądu właśnie z atomu będzie miało miejsce na Pomorzu. Baltica 1, Baltica 2, czyli farmy wiatrowe, to od kilkunastu do kilkudziesięciu procent, przy założeniu magazynowania energii w elektrowniach szczytowych, szczytowo-pompowych także dadzą nam energię. To także jest domena strefy Bałtyku.
Kwestię rybołówstwa i turystyki już pozostawiam, bo przy tych wielkich inwestycjach to jest sprawa marginalna, ale nadal bardzo ważna dla lokalnej społeczności.
I na koniec - bezpieczeństwo. Szanowni Państwo! Skoro my tak bardzo jesteśmy w tym momencie uzależnieni od Bałtyku, od tych szlaków handlowych związanych z morzem, musimy martwić się o naszą Marynarkę Wojenną, ponieważ jeżeli chodzi o zmiany, które w ostatnich raptem kilku latach nastąpiły, to nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć tego naszą obecną Marynarką Wojenną. Ta ustawa jest dobrą okazją do tego, aby wspomnieć, że w stoczni w Gdyni PGZ budują się dwie fregaty rakietowe ˝Kormoran˝, że będziemy budować ˝Ratownika˝, że będziemy kupować okręty podwodne w programie ˝Orka˝, że mamy program ˝Kormoran˝, program ˝Delfin˝ oraz inne programy obrony Wybrzeża, ale nie nadążamy za tymi gwałtownymi zmianami.
Apeluję do Wysokiej Izby, aby postawić na bezpieczeństwo na Bałtyku. To jest nasze okno na świat, to jest serce naszej gospodarki. I tak będzie w przyszłości przez co najmniej najbliższe 50 lat, a może i dłużej. Oczywiście klub Polska 2050 - Trzecia Droga poprze tę ustawę. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia