10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)

5. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk nr 964).

Poseł Tomasz Kostuś:

    Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska wobec rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

    Przedmiotowy projekt ustawy jest odpowiedzią na konieczność dostosowania polskiego prawa do wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie do dwóch spraw dotyczących oprocentowania nadpłat podatkowych i terminów doręczania pism. Wprowadzane regulacje mają zapewnić spójność z prawem unijnym i usprawnić procedury. Jak szczegółowo przedstawił to pan minister, chodzi zasadniczo o dwie kwestie. Po pierwsze, obecne przepisy ordynacji podatkowej, czyli art. 78 § 5 pkt 2, ograniczają prawo do oprocentowania nadpłaty podatku, uzależniając to od tego, czy podatnik złoży wniosek o zwrot nadpłaty i kiedy to zrobi. Z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 czerwca 2023 r. wynika tymczasem, że każdy podmiot, który został obciążony podatkiem, a podatek ten naruszył regulacje Unii Europejskiej, ma prawo do uzyskania zarówno zwrotu nienależnie zapłaconego podatku, jak i wypłaty należnych odsetek za cały okres, w którym fiskus dysponował nadpłatą, a więc za okres od dnia jej powstania do dnia jej zwrotu, niezależnie od tego, kiedy podatnik złoży stosowny wniosek o jej zwrot. Taka sama zasada ma dotyczyć nadpłat wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Po drugie, nowe przepisy przewidują zachowanie terminu do złożenia pisma, m.in. w procedurze skarbowej i administracyjnej, przez nadanie go pocztą u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak dotąd jedynie w placówce tzw. operatora wyznaczonego, czyli za pośrednictwem Poczty Polskiej.

    Wprowadzone przepisy są jednoznacznie korzystne dla obywateli. Zapewniają korzystniejsze oprocentowanie nadpłaty podatku, o które podatnicy mogą ubiegać się po pomyślnym dla nich wyroku TSUE, a także orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, są zatem krokiem w kierunku większej sprawiedliwości podatkowej. Oznaczają, że podatnicy, którzy przez lata wpłacali zawyżony podatek, otrzymają rekompensatę za zamrożenie ich środków. Przepisy są korzystne także dlatego, że zapewniają obywatelom większą elastyczność w procedurze skarbowej czy administracyjnej poprzez rozszerzenie możliwości nadawania pism u dowolnego operatora pocztowego, a to oznacza większą wygodę dla przedsiębiorców i obywateli oraz ograniczenie monopolu Poczty Polskiej. Może to też przyspieszyć komunikację z administracją skarbową i obniżyć koszty obsługi podatników.

    Tu warto przypomnieć, że implementacja wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest kluczowym elementem prawidłowego funkcjonowania Polski w strukturach Unii Europejskiej, zapewnia zgodność prawa krajowego z unijnym, wzmacnia prawa obywateli, stabilizuje system prawny, wspiera relacje międzynarodowe oraz chroni budżet państwa przed kosztownymi sankcjami. Skuteczne wdrażanie orzeczeń TSUE jest więc nie tylko prawnym obowiązkiem, ale także strategicznym działaniem na rzecz stabilności gospodarczej i prawnej kraju. Nowelizowane przepisy, nad którymi dzisiaj obradujemy, eliminują ryzyko sankcji i potencjalnych sporów na poziomie europejskim.

    Projektowana nowelizacja jest niezbędna nie tylko z uwagi na wymogi prawa, ale także, a nawet przede wszystkim z uwagi na interes obywateli, na interes Polek i Polaków. Można zatem tylko ubolewać, że nie wdrożyła jej ekipa Prawa i Sprawiedliwości. Wyroki TSUE, nad którymi dziś się pochylamy, zapadły przecież za czasów rządów tej partii: pierwszy w 2019 r., a drugi w 2023 r. Ich sentencją było to, że niezwłocznie Polska powinna odpowiednio dostosować swoje przepisy, aby zapewnić zgodność z prawem unijnym. Mówimy tu o dwóch prostych zmianach, a cały projekt nowelizacji liczy sobie zaledwie trzy i pół strony. Jego uchwalenie pozwoli uniknąć kar, zwiększy efektywność funkcjonowania administracji publicznej i przyniesie wymierne korzyści Polkom i Polakom. Mimo to poprzedni rząd nie znalazł ani czasu, ani chęci, by go przygotować. Szkoda. Tym większe podziękowania dla resortu finansów, że postanowił to zaniechanie naprawić.

    Klub Koalicji Obywatelskiej będzie głosował za przyjęciem przedmiotowego projektu ustawy. Dziękuję. (Dzwonek)


Przebieg posiedzenia