10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)

6. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych (druk nr 988).

Poseł Aleksandra Kot:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych wprowadza istotne zmiany dotyczące delegacji sędziowskich. To właśnie delegacje sędziowskie w rękach byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry stały się narzędziem politycznej kontroli nad wymiarem sprawiedliwości. Przypomnijmy kilka faktów. W 2019 r. sędzia Paweł Juszczyszyn został odwołany z delegacji do Sądu Okręgowego w Olsztynie po tym, jak odważył się zażądać ujawnienia list poparcia kandydatów do KRS-u. Nie był to przypadek odosobniony. W 2016 r. sędzia Justyna Koska-Janusz również straciła delegację do Sądu Okręgowego w Warszawie. Czy to tylko zbieg okoliczności, że ta sama pani sędzia wydała niekorzystny dla Zbigniewa Ziobry wyrok? Po latach rządów Zjednoczonej Prawicy nikt nie ma już wątpliwości - delegacje do sądu wyższej instancji bardzo łatwo mogą stać się nagrodą dla lojalnych, a odwołanie delegacji może być represją wobec tych, którzy orzekają nie po ich myśli lub bronią praworządności.

    Ten projekt ustawy sprawia, że delegacje sędziowskie będą służyły usprawnieniu pracy sądów, a nie będą już nigdy mechanizmem nagradzania swoich i karania niepokornych. Projekt wprowadza jasne i obiektywne kryteria delegowania sędziów, przede wszystkim określa, w jakich przypadkach sędzia może zostać delegowany, np. gdy jest to uzasadnione obciążeniem sądu, liczbą spraw, brakami kadrowymi czy długotrwałymi nieobecnościami innych sędziów. Ponadto zgodnie z projektem ustawy decyzja o cofnięciu delegacji będzie musiała być uzasadniona.

    Ten projekt ustawy wykonuje wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 16 listopada 2021 r., który został wydany właśnie w sprawie polskich przepisów, w kontekście właśnie Polski, i był odpowiedzią na pytanie dotyczące działalności ówczesnego ministra sprawiedliwości. Wykonanie tego wyroku nie było oczywiście możliwe w 2021 r. Chyba nie spodziewamy się, że Zbigniew Ziobro pozbawiłby się takiego narzędzia, jakim było właśnie używanie delegacji sędziowskich. Dopiero teraz możliwe jest dostosowanie polskiego prawa do europejskich standardów. Wzmocnienie niezawisłości sędziów, zapewnienie przejrzystości decyzji i likwidacja uznaniowości władzy to fundamenty każdego demokratycznego państwa prawa i właśnie dlatego Koalicja Obywatelska popiera ten rządowy projekt ustawy. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia