10. kadencja, 28. posiedzenie, 1. dzień (05-02-2025)

Oświadczenia.

Poseł Marek Gróbarczyk (tekst niewygłoszony):

    Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to historyczna inwestycja o kluczowym znaczeniu dla niezależności i rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Dzięki niej jednostki pływające po Zalewie Wiślanym oraz Zatoce Gdańskiej nie muszą już pytać o zgodę Rosjan na przepłynięcie przez Cieśninę Pilawską, co w kontekście agresji na Ukrainę oraz wrogiego nastawienia Rosji wobec Rzeczypospolitej jest bezcenne i zwiększa naszą niezależność i bezpieczeństwo.

    Przede wszystkim miasto Elbląg uzyskało bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego, co stworzyło nowe możliwości dla rozwoju lokalnego portu. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, konieczne są nakłady finansowe na rozwój infrastruktury portowej, w tym modernizację i rozbudowę nabrzeży. Kluczowe jest także pogłębienie toru wodnego na odcinku od punktu P1 do punktu P2 oraz od punktu P2 do punktu Port, co umożliwi obsługę większych jednostek i zwiększy przepustowość portu. Niestety 23 stycznia 2025 r. przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej został unieważniony przez Urząd Morski w Gdyni. Jak uzasadniono, z powodu złego oszacowania zadania oraz umieszczenia ogłoszenia w niewłaściwym publikatorze. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy jest to wynik niekompetencji, czy celowego opóźniania inwestycji, jednak konsekwencje tego stanu rzeczy są bardzo poważne.

    Opóźnienia w realizacji tych prac działają na szkodę rozwoju portu i całego regionu. Brak niezbędnych inwestycji negatywnie wpływa na wyniki przeładunkowe. W 2024 r. port w Elblągu przeładował zaledwie 12 tys. t towarów, co stanowi najgorszy wynik od 2009 r. Dalsze opóźnienia w modernizacji infrastruktury mogą prowadzić do stagnacji portu i utraty potencjalnych kontrahentów, co odbije się na zmniejszeniu wpływów podatkowych zarówno dla zarządu portu, jak i dla miasta Elbląg.

    Apeluję o pilne podjęcie działań w zakresie rozbudowy portu i jak najszybsze pogłębienia toru wodnego, budowy nowej obrotnicy, aby w pełni wykorzystać szanse, jakie daje nowa droga wodna. Rozwój portu to nie tylko korzyści dla lokalnej gospodarki, ale także strategiczne wzmocnienie pozycji Polski w regionie Morza Bałtyckiego.


Przebieg posiedzenia