10. kadencja, 28. posiedzenie, 2. dzień (06-02-2025)

9. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Tomasz Lewandowski:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo! Bardzo dziękuję w imieniu ministra rozwoju za tę inicjatywę, za sformułowane pytania w trakcie pytań w sprawach bieżących. Te pytania zadali także posłowie Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. A dziękuję, bo daje to doskonałą szansę na wyjaśnienie i sprostowanie, mówiąc zupełnie wprost, pewnych półprawd czy kłamstw, które pojawiają się w przestrzeni publicznej, a które dotyczą finansowania budownictwa społecznego i działań resortu rozwoju w tym zakresie.

    Szanowni Państwo! Podstawowymi dwoma programami, z których finansowane są budownictwo społeczne, komunalne, socjalne, a także TBS i SIM, są dwa programy. Pierwszy program BSK, budownictwa socjalnego i komunalnego, to program grantowy, w którym z pieniędzy z budżetu przeznaczamy bezzwrotne wsparcie na finansowanie działań nie tylko nowej budowy, ale także remontu pustostanów i modernizacji kamienic. Drugi program, w skrócie nazywany SBC, społecznego budownictwa czynszowego, to program, który jest tanim kredytowaniem działań TBS i SIM. W istocie jest spięciem finansowania ich działań inwestycyjnych, spięciem, bo poza partycypacją, a więc wkładem lokatorskim, poza bezzwrotnym wsparciem z programu BSK, jest także finansowanie zwrotne w postaci taniego kredytu SBC. Mówię o tym dlatego, żeby wyjaśnić, czy rzeczywiście rząd obciął środki na finansowanie budownictwa społecznego i w jakim jesteśmy punkcie.

    Otóż o tym, ile środków wydajemy na działania rządu w tym zakresie, działania państwa w tym zakresie, decydują dwa czynniki. Po pierwsze, czynnik formalny, limit, który jest wpisany do ustawy regulującej dany program mieszkaniowy i który jeszcze przez naszych poprzedników został ustalony na poziomie 1 mld zł rocznie. Mówię tutaj o programie najważniejszym, o którym toczy się dyskusja publiczna, programie budownictwa społecznego i komunalnego. Drugi czynnik niezwykle istotny to są środki, które są w budżecie państwa, i te, jak państwo posłowie wiecie, w zeszłym roku zostały zabezpieczone na poziomie 1 mld zł wprost w wydatkach budżetowych i 920 mln zł w rezerwie celowej. Cóż takiego się wydarzyło, że Bank Gospodarstwa Krajowego w styczniu wydał komunikat o rozdysponowaniu kwoty nie 1 mld zł, ale 618 mln zł? Otóż środki w ramach programu BSK, jeszcze zeszłoroczne, w kwocie 500 mln zł nie zostały w całości wydane. Zostały wydane w kwocie tylko i wyłącznie 120 mln zł, a 382 mln zł zostało przesunięte na rok 2025. Czy spowodowało to zmniejszenie wydatków? Nie. Planowanych wydatków? Nie. Spowodowało to li tylko zmniejszenie tego maksymalnego limitu - 1 mld zł. Cóż zatem zrobimy? Odpowiadając wprost na pytanie pani przewodniczącej, w pierwszej kolejności podwyższymy maksymalne limity wydatków, tak żeby środki, które mamy zabezpieczone w budżecie, można było wydać. Tych środków, tak jak powiedziałem, nie jest mało, są one rekordowe. Szacujemy, że w roku 2025 bez zmian budżetowych będziemy w stanie wydać na program budownictwa socjalnego i komunalnego kwotę ok. 3 mld zł. Takiej kwoty w budżecie nigdy nie było. Żeby być uczciwym, powiem, że także za rządów naszych poprzedników te kwoty, sięgające 2 mld, bo one tych 2 mld nie przekraczały, były wydatkowane stopniowo, nie w styczniu. To wydatkowanie było rozłożone na cały rok 2023, który był w wydaniu naszych poprzedników rekordowy. My wydamy znowu rekordową kwotę - 3 mld, ale także w ciągu roku.

    Czego do tego potrzebujemy? Zmiany limitów, o których powiedziałem, i przyjęcia projektu ustawy, o którym mówiła pani przewodnicząca. Tu mam bardzo dobrą informację: skończyliśmy, sfinalizowaliśmy w resorcie rozwoju prace nad tym projektem ustawy. On naprawdę znacznie różni się od tego, który był złożony w kwietniu jeszcze przez mojego poprzednika pana ministra Kukuckiego. Poza wspomnianymi limitami, poza prostowaniem bubli legislacyjnych, które pojawiły się w polskim ustawodawstwie dotyczącym np. funkcjonowania społecznych agencji najmu i społecznych inicjatyw mieszkaniowych - które zdarzają się każdemu, jasne - znalazły się tam m.in. regulacje dotyczące partycypacji w TBS-ach. Pozytywnie odpowiadamy na apel mieszkańców TBS-ów, którzy chcą cedować partycypację w TBS, a więc prawo rzeczowe do dysponowania lokalem, na osoby najbliższe. Myślę, że to spotka się z bardzo dobrym przyjęciem. Tam jest regulacja dotycząca zamknięcia ostatecznego programu ˝Bezpieczny kredyt 2%˝. Tam jest regulacja, która usunie przepisy dzisiaj jeszcze pozwalające deweloperom unikać płacenia składek na Deweloperski Fundusz Gwarancyjny. Tam jest całe mnóstwo regulacji dotyczących w sumie 15 ustaw.

    Na koniec mam dobrą informację: ten projekt zostanie skierowany w następnym roku do prac Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów (Dzwonek) i na posiedzenie Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.

    (Poseł Tadeusz Tomaszewski: Panie ministrze, roku czy miesiącu?)


Przebieg posiedzenia